Vad har du i lön?

67 är en väldigt bra lön i Sverige. Men fullständigt normalt i Stockholm. Sen är 67 inte snittlönen, inte i Stockholm heller.

Tjänar du 67 i sthlm eller i Boden så ser nog livet rätt olika ut.

6 gillningar

Ja men jämförelser av bara lön mellan länder är rätt meningslösa om man inte tar hänsyn till cost of living och pensionssystem.

Så det är ett mycket vettigare argument att säga att det är en okej tjänstemannalön i Stockholm för 40+. Än att jämföra med kostnaden för barnpassning i USA (stat?).

2 gillningar

Lön är väl egentligen inget å skryta med.. bara ett mått på hur djupt man sitter fast i träsket :joy::joy: sparkvot, de är ett bra mått :smirking_face:

Tror ja lär lämna med 3000€ netto, men där är alla möjliga traktamenten + övertid.

Herregud vad snedvridet RT är.

67 tusen är en VÄLDIGT BRA lön i Stockholm.

Ska man lita på “Vejla” är det över 50% över medianlönen i Stockholm. (Median ca 43k brutto). Alltså långt från normalt i Stockholm, jag förstår att man behöver räkna in branch osv, men det är en JÄTTEBRA lön.

67k är en FANTASTISK lön på de flesta ställena i Sverige.

16 gillningar

Kanske inte mig du behöver övertala.

Jag skulle inte ta i med versaler men jag sa väl principiellt samma sak.

Jag är inte så säker på att det är bra att jämföra löner. Speciellt inte hur man själv känner för sin lön.

Det känns rätt självklart att någon som är van vid en väldigt hög lön kan känna att hen trappar ner, chillar och tappar löneutveckling när hen hoppar av karriärstegen.

Lika klart att folk med hög lön kan tappa perspektiv och tycka att den nivån är helt normal. Det är den ju en bit upp inom IT, finans etc i någon lämplig storstad.

Men om man inte alls ligger på sådana nivåer själv blir ju den typen av resonemang helt världsfrånvänt. Och då har vi ju ändå relativt små skillnader mellan höga och låga löner i Sverige jämfört med väldigt många andra länder.

ah sorry, använde versaler för att betona här, inte som markering för “skrik”.

Jag håller inte med dig om att 67 är fullständigt normalt i Stockholm. Men man får tycka olika

1 gillning

Jo men det är det i meningen att ingen skulle tycka att det var konstigt.

Sen konstaterar jag ju likväl att det inte är en snittlön. För det är det inte.

Man kan ju hålla i sär de två.

1 gillning

För min del uppskattade jag faktiskt komiken trots att min lön ligger över 67k. Det blev en liten tankeställare som skapade distans.

Det är väl lite som om jag själv skulle gå in på ett träningsforum och läsa om någon som bestämt sig för att prioritera annat i livet och därför har dragit ned till fem pass i veckan.

4 gillningar

Ny lön efter årlig justering, 1400 upp till 94900. Varit där i 9 månader så förväntade inte någon större förändring men alltid trevligt med ökning.

Ej Stockholm baserad utan i södra Sverige i ett större företag.

5 gillningar

Låter som du inte satsar på karriären

:joy:

5 gillningar

Du bor och jobbar inte i sverige?

Då är ju din situation inte riktigt applicerbar på övriga 99% i denna tråden som jobbar och bor i sverige…

Som att jämföra pannkakor med köttfärslimpa.

1 gillning

“Happiness = quality of life minus envy”

Bra att påminna sig själv ibland att man lever som en kung idag nästan oavsett lön. För bara 60 år sen kunde man inte duscha varmt ens.

9 gillningar

Update:
Ålder: 49
Yrke: Projektutvecklare
Bransch: Fastighet
Utbildning: Civ ing

Lön: ca 82000
Förmåner: förmånsbil
Bonus: upp till 17% av årslön
Plus lite annat vanligt

4 gillningar

Ålder: 24

Utbildning: Nyexad ingenjör

Lön: 55 000 + bonus 50-100k

Stockholm

6 gillningar

Jag förstår inte riktigt denna tråd. Inga siffror går att gämföra så det blir ju inte så relevant. Blir bara en massa siffror hit och dit. Tycker jag i alla fall. :nerd_face:

Själv: tjp på xx xxx:- per månad. FIRE sedan drygt 2 år. Burnrate på ca. xxxK per månad för familj på 4, villa och hund. Kapitalet upp ca. x MSEK i år.

58 år.

2 gillningar

Jag tycker mer man ska se tråden som en typ skvallertråd / guilty pleasure-läsning. Tycker det ändå kan vara lite intressant med anekdotiska nedslag i olika branscher. Men man måste ha i åtanke att det finns en slagsida att folk med bättre lön är mer villiga att rapportera, och detta redan i ett forum för ekonomi-intresserade. Så långt ifrån någon statistikdatabas.

10 gillningar

Updejt:

Lön: 45000kr/mån omräknat till sek

Arbetstid: 100%, dvs 36,5h i veckan

Ort med 30000 invånare.

Utbildning: någon random 2-årig högskoleutbildning

Arbete: IT o data o sånt :wink:

45-ish år

Ja, 67 000 är inte en omöjlig lön på en ingenjör i Malmö heller, iaf de över 45 år. Men inte standard, kanske 1 av 10 med den erfarenheten har den höga nivån enl min erfarenhet.

Får man fråga vad det är för sorts jobb?

1 gillning