Vad har du i lön?

Uppdatering 2026

Sjuksköterska, regionsanställd, avdelningsarbete, alltså dag och kväll, 54 år

47150:-

Det tar sig ändå…

6 gillningar

Förstår inte ditt inlägg.
Det blir lite som att gå in i en tråd om löparskor och förklara att du cyklar sedan två år tillbaka.
Kul för dig liksom, men inte så relevant för oss som faktiskt vill snacka “skor”. :wink:

1 gillning

34 år nu
8 år erfarenhet
fick 53500 just efter jag skrev detta,
blir spännande att se vad blir nästa som borde vara i okt 2026.
Har väl fått lite mer ansvar som AI-person hus kunden och konsultbolaget.
Ort på 50.000.

Känner att man halkar efter lite

Hej

29 år fyller 30 snart, varit på bolaget 1år. Key account manager inom globalt stort bolag - teknisk försäljning.

Grundlön: 51 500kr fast, förmånsbil, 1 månadslön i bonus årligen.

Lite klent tycker jag men ser goda möjligheter att få upp den.

Nyligen passerat 31 år.
Ingen (avslutad) eftergymnasial utbildning.
Arbetar med administration/IT inom offentlig sektor.
1,5 års erfarenhet inom aktuell roll.
34800kr i lön för heltid.
Medelstor ort.

Jämfört med tidigare lågavlönade jobb är jag väldigt nöjd med var jag befinner mig nu.

6 gillningar

I all välmening - men mår du inte dåligt av att gå miste om så mycket tid med dina barn (antar att barnanpassning är utöver dagis/skola)? Lönen är som sagt inte allt som du själv säger.

Ja, det är inte bra egentligen. Offrar mycket. Häromdagen sade min fyraåring att “det är ok att du är borta så mycket eftersom jag vet att du jobbar för familjen.”. Det gjorde lite ont inombords.

Så när jag når min siffra blir det FIRE tänker jag eller kanske jobba tre dagar i veckan.

2 gillningar

Hur gamla är barnen när du når din tänkta siffra?

3 gillningar

Det beror mycket på börsen. Jag har knappt två miljoner dollar i portföljen nu och har länge tänkt att vid tre kliver jag av. Stoppar in 10k USD per månad. Men med inflation kanske jag borde vänta tills jag har 4. Frugan säger 5. Men fem år till kanske förhoppningsvis och då är de 6 och 9 år gamla.

1 gillning

Ok! Passa ändå på göra mycket med de redan nu också. ”Tidsfönster” är en verklighet som tyvärr gör att vissa saker är svåra ta igen längre fram istället för i närtid. Där känns det på något sätt lättare att skjuta fram inflödet av en viss del av pengarna.

Man kan se Småbarnsåren som en ”husgrund” där resten av livets relationshus ska byggas på. Stabil grund = bra hus.

10 gillningar

Av alla insiktsfulla välformulerade meningar som yttrats av fyraåringar världen över, så är denna en av de bästa. Din fyraåring är både vältalig, intelligent och emotionellt mogen. Vi andra kan bara önska att våra telningar var så välartade.

4 gillningar

Det är aldrig någon som säger att de önskade att de hade jobbat mer istället för att umgås med barnen. Tvärtom däremot…

4 gillningar

Jobbar som utvecklingsingenjör, 31 h i veckan och tjänar 43 (omräknat till heltidslön 55) vilket jag tycker är en jättebra lön till det liv jag vill leva. Trivs mycket bra med deltiden så länge jag får. Sparar redan 10k i månaden. Jobbade jag heltid skulle det bli nästan 20k men är mycket hellre ledig! Kommer bli tvungen att gå över till heltid tids nog, när yngsta barnet fyller 12.

3 gillningar

37 år man - 61650kr.
Jobbar 07-15 och är ledig helger.
Nöjd!

1 gillning

Spännande ändå att se hur lönerna stigit överlag genom åren. Senast jag hade lön för heltidsjobb i Sverige var 2012, så ca stenåldern. Kvinnlig IT-konsult utan högskoleutbildning med då 15 års erfarenhet, och jag fick 38 000 kr i månaden före skatt vilket jag som barnfri bilfri sambo med bostadsrätt inne i stan var supernöjd med, hade alltid massa pengar över (som jag väl borde sparat mer av, ehrm..). Ser att lönerna inom IT har ökat avsevärt på 14 år, och konstigt vore det väl iofs annars.. IT har alltid varit en hyfsat välbetald bransch, speciellt privat sektor, i mitt tycke.

2012 startade jag eget inom IT och tog ut 25 000 kr i månaden efter skatt från min enskilda firma och levde jättebra på det. Jobbade då i princip bara 30-40% av tiden så jag har väl alltid strävat efter att jobba så lite som möjligt egentligen. :wink:

Arbetar sedan 2019 som IT-arkitekt på Schweiz största bank och jobbar 80%, så det blir 10 000 franc i månaden, vilket blir 7750 schweizerfranc (≈93 000 kr) efter skatt och sociala avgifter etc för här skattar man blott 13% på kalaset. Sjukförsäkring måste man betala själv, ca 3000-5000 kr per månad med minst 30 000 kr som högkostnadstak. Men ändå, tack vare detta karriärskifte med så hög lön blir det tidig FIRE för min del och hem till fina Sverige igen. Kan rekommendera några år i hög-löneland för den modige som vill bygga upp sitt kapital lite. :wink:

7 gillningar

Hur kommer det sig att du vill tillbaka hit när du slutat jobba? Sååååå bra är inte välfärden, även om den är ”gratis”…

Schweiz är så jäkla tokdyrt att leva i, så pengarna vi samlat på oss skulle inte räcka så långt där. Skulle antagligen behöva jobba till vanlig pensionsålder, vilket varken jag eller sambon vill göra. Men i Sverige kommer pengarna räcka mycket längre, och möjliggör tidigare jobb-avslut. Det gillar vi. Vi har skaffat oss ett hus i Skåne, och det kommer vara avbetalt och klart när vi flyttar dit. :slight_smile:

4 gillningar

Jag vet! IT-människorna startar en egen lönetråd. Jaaaa!

14 gillningar

Kvinna

36 år

Bor utanför Göteborg, utb Ekonom kand+ Master. Examen 2017

Lön - 55 700kr, förhoppningsvis ett hopp under lönerevisionen i september och jobbar som projektledare inom strategi och risk på stort globalt bolag

Med risk för OT, riskerar ni inte att bli skattskyldiga i Sverige om ni har hus där?

Jag håller med om att det kan löna sig att jobba utomlands ett tag om man vill ha hög lön och spara ihop ett kapital men det kommer också med många nackdelar. En mindre sådan är väl den ständiga skräcken att det ska dimpa ner ett brev från Skatteverket. Så själv har jag helt uteslutit att köpa lägenhet i Stockholm pga det. Skulle älska att köpa en liten pied a terre på Östermalm annars. Men det verkar ju som att en åretruntisolerad bostad räknas som “väsentlig anknytning”?

1 gillning