Ålder: 40 år
Yrke: Planering butiksdistrubition & inköp. Sorterar under supply chain.
Utbildning: Ej avslutade biologstudier
Erfarenhet: 12-13 år inom olika befattningar på företaget.
Lön: 41500 kr/mån + 500 - 4000 kr / mån via diverse extraknäck.
Jag
Ålder: 36
Yrke: IT konsult
Utbildning: Ej avslutad högskoleingenjör + Påbörjad master (båda datateknik)
Erfarenhet: 6 år
Lön: 45000kr/mån
Fru
Ålder: 30
Yrke: Scrummaster/Projektägare (IT konsult)
Utbildning: Ej avslutad civilingenjör i Maskinteknik (1 kurs kvar).
Erfarenhet: 1 år på branchen (2 år total arbetslivserfarenhet + 1 år föräldrarledighet)
Lön: 40000 kr/mån (fast) + ~12000 kr/mån (rörlig) = 52000kr/mån
Båda i Stockholm
Intressant. Är det för att det finns gott om ITjobb som ni inte behövda avlägga examen? Vet iofs att inom life science är det inte ovanligt med oavslutade examen. Gör mig nästan irriterad som fick slita som fan för att få ut min master of science. Å andra sidan, jag bevisade för mig själv att jag kunde och det har gett mig en känsla av tillfredsställelse som än idag är lika stark som den var då
så det var så jävla värt det
. Men om jag någon gång blir arbetsgivare kommer jag nog tänka båda en och två gånger om personen inte avlagt examen. Beror på jobbet iofs. Och självklart kan det finnas förklaringar som är acceptabla. Okej OT
Det finns många inom IT utan ett enda högskolepoäng, men med hög kunskapsnivå.
IT är en ung bransch där erfarenhet fortfarande rankas högt.
Det är skillnad mot t.ex. läkare där det är svårare att vara självlärd.
Inom programmering väger ofta meriter så som open source-projekt tyngre än akademia. Finns så få bra utbildningar inom modern programmering.
Det ligger i universitets natur att det tar tid innan professorer lärt sig något, det skrivits läroböcker om det, kurser beslutats, etc. Programmering och IT-arkitekturer utvecklas så snabbt, så när kurserna väl lanseras (och framförallt ytterligare några år senare när folk har genomgått kurserna) är de redan föråldrade.
Universitetsutbildningar kan ändå lära dig grunderna i programmering såklart, men sen när du kommer ut är du mer okunnig än barn som suttit på kammaren och hackat det senaste.
Hej! Rent ut av intresse, ingen pekpinne här inte. Jobbar själv som sjuksköterska precis som din fru också i Skåne, hur kommer det sig att hon inte jobbar inom bemanning, dubblar lätt sin lön och får möjligheten till ett mer flexibelt schema.
En mycket bra fråga. Har försökt luska i det och det är en kombination av:
-
De bemanningsföretag vi var i kontakt med (i Blekinge, hon är inte resbar pga två småbarn barn) hade inget långvarigt att erbjuda här.
-
Hon jobbar på en avdelning som passar henne bra, mestadels dagtid, börjar tidigt, slutar tidigt, inte så värst stressigt, vettig chef, vettiga kollegor. Hon är väl ingen “karriärperson” direkt, och eftersträvar inte “flexibilitet” om det innebär att jobba nån vecka här och nån vecka där. Region Blekinge har ju dessutom som uttalat mål att inte använda sig alls av hyrpersonal, det känns därför inte jätteklokt att säga upp sig från ett tryggt jobb (med dålig lön) och gå till en bemanningsbransch med osäkra framtidsutsikter. Finns det fler arbetsgivare här än ju Region Blekinge? Nyttjar kommunen hyrpersonal, SSK? Det är ju sjukt många sökande när kommunen annonserar efter folk till äldreboende, vårdcentraler etc då de ofta betalar några tusenlappar bättre än regionen.
/H
Vi hade en diskussion om detta för ett tag sedan på det konsultbolag jag jobbar för, och cheferna ansåg väl mer en akademisk examen som en “hygienfaktor”, att personen i fråga har grundläggande kompetens inom det mesta. Det finns ju folk som är sjukt skärpta inom ett visst fält, men är omöjlig att jobba med eller saknar kompetens inom andra grundläggande områden (språk, social kometens etc). Tar du dig igenom en högskoleutbildning och tar examen, det är i alla fall ett kvitto för att du besitter en hel del nödvändiga kompetenser för att fungera som konsult.
/H
Trivsel och kontinuitet är såklart viktigt!
De finns en uppsjö av jobb inom bemanning, kommun och vårdcentral skriker efter sjuksköterskor och de betalar dessutom ännu mer än regionen, mellan tummen och pekfinger 70-100k i månaden.
Tycker i alla fall det är värt att prova, om inte karriär är allt kanske jobba via kommunen med 3x lön men bara jobba 30-40% och sedan spenderar resten med familjen.
Jag pratar bara om min personliga upplevelse, regionen beter sig som en kartell, pressar ner löner, skit scheman och inget utrymmer för att förhandla upp sin lön, “deras way or the highway”
Som sagt det finns en del bra andra forum för hyrpesronal inom vården, om man vill ha bra tipps!
// MVH Alexander
27 år gammal, lön: 40 000 i fast lön + ~15-35% rörligt. Konsult inom affärsutveckling
Något år över 40
Jobbat i 15+ år
Magister examen i ekonomi
Jobbar idag med försäljning på ett amerikanskt IT bolag.
Mycket komplicerad lönemodell så ingen idé att gå in på fast/bonus utan förenklar lite
Deklarerar strax över 2M per år, inkomst från min tjänst bara.
Utöver det sätts cirka 400k till av till tjänstepension.
Lite andra förmåner som 7000 friskvård, gratis glasögon osv. 7v semester per år
Kvinna 42, 65000 i Göteborg
Jobbar som områdesexpert m kravställning inom IT.
Runt 20 års erfarenhet i om relevant område.
Ålder: Runt 30
Yrke: Programmerare (konsult)
Utbildning: Civilingenjör datateknik
Erfarenhet: 5 år
Lön: 41000kr/mån (mindre stad)
Ålder: Ca 50
Yrke: Marknads- och försäljningsdir.
Utb: Jur.kand, fil.kand
Erfarenhet: Ca 15 år, varav 7-8 med relevans
Lön: 105-110/mån, några mån bonus, incitamentsprogram, sketen tjänstepension
Är du anställd eller egen? 41000 kr är en väldigt bra lön för att vara i en mindre stad och med endast 5 års erfarenhet. 
/H
Lärare
30 år
Södermanland
Erfarenhet snart 3 år, bytt jobb en gång
Utbildad lärare
36700 (fick 32k i ingångslön på första skolan)
Ålder: 27
Yrke: Marketing generalist
Utbildning: Avslutad yh-utbildning och blandade universitetsstudier inom fek, systemvetenskap, m.m.
Erfarenhet: Ca. 2 år som heltidsanställd
Lön (brutto): 35. Hade bonus på förra jobbet, så blev inte så stor ökning nu när jag var tvungen att byta jobb pga nedskärningar. Men ca. 4000 mer i grundlön i alla fall.
På sikt blir det nog att byta bana till något “närliggande” inom IT. Kanske UX. Eller typ M365 konsult. Eller så kanske jag försöker bli konsult inom marknadsföring åt startups.
Intressant!
Med vilken erfarenhet, var i Sverige och vad för teknikstack har du hittat din möjlighet i 30års åldern?
Jag själv är snart 30 och är utbildad programmerare men har en bit till 49.5 tkr därav blev jag nyfiken!
38k, lärare, 1,5 års erfarenhet
Jag jobbar i Göteborg, har 7 års erfarenhet och har primärt jobbat med Java backend. Har dock hunnit fylla 31 sen mitt senaste meddelande