Tycker följande bild redovisar det mycket bättre vad olika yrken har för lön,
Finns även en interaktiv bild på länken nedan,
https://www.mi.se/app/uploads/LoneGap14_20.html
Tycker följande bild redovisar det mycket bättre vad olika yrken har för lön,
Finns även en interaktiv bild på länken nedan,
https://www.mi.se/app/uploads/LoneGap14_20.html
Här kan du räkna på det, beroende på var man bor eller riksgenomsnitt.
Yrke: Projektledare inom datacenterverksamhet
Lön: 55.833kr
Ålder: 39 år
Utbildning: Ingen speciell
Erfarenhet: IT-konsultat sedan mitt tidiga 20 och behållit ett genuint intresse sedan dess.
Övrigt:
0-20% av årslönen i bonus årligen. Väldigt ovanligt att vi ser siffror i de övre och nedre procentsatserna utan 8-12% är mer realistiskt.
Erbjuds aktieköp fyra gånger årligen till ett reducerat pris via vårt Employee Stock Purchase Program
Yrke: IT-konsult
Lön: Runt 60 000 med årlig bonus
Ålder: 28-32
Utbildning: Kandidatexamen
Erfarenhet: Runt 5 år. Hade just under hälften av min nuvarande lön som ingångslön, har sedan gjort några byten för att få upp lönen. Känner som att det fortfarande är för lågt och ska försöka satsa att nå runt 65 000 sek i månaden
34 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Möjlighet till att höja lönen hos befintlig arbetsgivare?
37 år och lastbilschaufför.
Grundlön på 28000 men landar på mellan 37000 - 42000 i månaden efter alla tillägg.
45 år, Nautiker ca: 90 000 Netto/mån +24% privat pension.
3 år högskola, 20 års erfarenhet
Förmån: 50% mat och boende.
Intressant med affiliatesiterna.
Vill du berätta mer, t.ex. vilken nisch de har, hur mycket tid lägger du på dem och hur länge du drivit dem?
Lokförare ca 39500
60 v skola och sedan några månader företagsspecifik utbildning.
Ob och traktamente för någon/några tusenlappar i månaden.
Bra jobb - dåliga arbetstider emellanåt.
Ja grattis, men jag håller med om att det är lätt att bli mindre nöjd när man läser här vad andra tjänar. Vår skola har ett medel över 40 (kommunal skola, dvs löner är offentliga så jag är helt säker) men när man ser på statistik för riket så är ju 45+ väldigt bra betalt. Problemet är väl att man inte kan byta hur som helst i många delar av riket vilket gör att det är svårt att förhandla upp sin lön.
Och innan det sägs något om “var nöjd/glad/osv”, jag tar mig rätten att vara hur missnöjd jag vill i förhållande till andra branscher.
67’ i grundlön vilket jag jobbat mig upp till under 15 år men har bara bytt bolag en gång. Började på 20’ år 2006. Utöver detta finns möjlighet till incitament om 3 månadslöner per år varav 2 utbetalas och 1 hålls inne till nästkommande år. Förmånsbil om jag vill (och har).
Byggchef i storstad, 38 år gammal.
Du är inte ensam ![]()
Tog examen för ca 1 år sedan, jobbar privat.
Lön: 43000, gick in på 41000.
Förmåner: 30 dagars semester
Tips: lämna Ftv så snabbt du kan och känner dig flygfärdig alt börja privat direkt om du kan få en klinik med bra handledning, annars kommer du aldrig få upp lönen. Det är brist på oss i hela landet, vet ditt värde ![]()
Yrke: Fysioterapeut, bemanning+digital vård.
Lön: 55-60 000
Ålder: 29
Ålder: 30 år
Yrke: Läkare (ST)
Utbildning: 6 år, universitet
Erfarenhet: 4 år
Lön (brutto per månad): 48000 kr i grundlön (40 timmar arbetaveckan), plus ca 5000-10000 kr om jag tar övertid och jourer i pengar (tar det oftast i jourkomp).
125’ / mån + bonus. Finans (M&A) / civilekonom.
Svarar åt min fru:
Ålder: 35 år
Yrke: Sjuksköterska
Utbildning: 3 år, universitet
Erfarenhet: 5 år
Lön (brutto): 29500 kr brutto, kanske 800 kr extra i snitt för OB.
Ingångslön för 5 år sedan: 22000 kr.
Vart i landet: Sydöstra hörnet, anställd hos en Region.
/H
Läser tråden med skräckblandad förtjusning. Såklart är det lätt att stirra sig blind på alla som tjänar ohyggliga summor om man jämför med samhällsbärande yrken som lärare, sjuksköterskor mm. Men jag testar att se det positivt och tänka att det är bra med så många som får så hög lön, det bidrar ju enormt till samhället genom skatten.
Även om jag förstår att det såklart suger att se så stor del av ens brutto “försvinna”. 
Själv har jag precis hoppat tillbaka i skolbänken och hoppas på en framtida karriär inom elkraftsektorn. Inte främst pga pengarna, utan pga möjligheten till mer tid hemmavid då jag reste väldigt mycket innan. Sen saknas i princip möjligheten till byte av arbetsgivare för att växla upp lönen i mitt gamla yrke, så den utvecklingen ser jag fram emot i en ny branch.
Tidigare gällde dock:
Ålder: 30-35 år
Yrke: Anläggningsdykare
Utbildning: Eftergymnasial utbildning
Erfarenhet: snart 10 år
Lön: ca 40000kr/mån inkl traktamenten, OB, ev årsbonus
Plats: Norra Sverige
Cnc operatör (metallindustri). 23år på samma företag. 44 år. 31000sek brutto månadslön.
. 100% skuldfri.
Ålder: 40 år
Yrke: Försäljningschef, ca 15 direktrapporterande,
Utbildning: Maskiningenjör, 3 årig högskola
Erfarenhet ca 15 år inom olika branscher och olika jobb
Lön: 75000 kr/mån
Årlig bonus på ca 1-2 månadslöner
Förmånsbil
Kul frågeställning! Mycket intressant läsning & att se alla svar! Var inne och läste i en annan del av forumet på RT, gällande bostadspriserna. Nu när jag läser i detta forum ang. lön kan jag väl till en viss del förstå den kraftiga prisuppgången på bostäder…Inga dåliga löner som presenteras här.
Yrke; Projektledning & försäljning (inom industri)
Erfarenhet; 6 år
Lön; 85’000 kr (till det tjänstebil, aktieoptioner, bonus på 1-2 månadslöner per år + det som jag värdesätter väldigt högt också; bra pensionsplan/avsättning)