Vad har du i lön?

Jag är helt säker på att mitt första jobb som managementkonsult med bra lön var riktig dålig timpeng. Jag tjänade dubbelt mot flera kursare som började med klassiska ingenjörsjobb, men jag jobbade minst åttiotimmarspass under nåt år.

2 gillningar

30år
AT-läkare
Grundlön 35000sek
Tillägg cirka 10-25k/månad för extrapass
Så cirka 45-60k per månad

1 gillning

Vad är det som har förändrats med skatterna? Jag får ut ~200kr extra i månaden efter skatt nu.

Brytgränser för statlig skatt.

Skiktgräns och brytpunkt

• Skiktgräns: 540 700 kr (523 200 kr år 2021)

• Brytpunkt (för den som ej fyllt 65 år vid inkomstårets ingång): 554 900 kr (537 200 kr år 2021)

• Brytpunkt (för den som fyllt 65 år vid inkomstårets ingång): 618 700 kr (596 800 kr år 2021)

https://www.fortnox.se/blogg/guide-for-inkomstskatt-2022/

2 gillningar

Då behöver du inte jobba så många år innan du kan dra dig tillbaka och göra vad du vill…

2 gillningar

Nya lagar om skatter och folkbokföring 2022 | Skatteverket : “Höjt jobbskatteavdrag för låg- och medelinkomsttagare innebär att den som jobbar heltid får sänkt skatt med minst 200 kronor per månad”

Lite förvånad över att vi inte är fler jurister här. Trodde vi är typiskt såna med bra lön och ordning och reda på ekonomin, men det var visst IT-konsulterna som tog hem detta :wink:

Yrke: Bolagsjurist
Lön: ca 125.000/mån totalt i lön, bil, aktier + bonus
Ålder: 36
Många års studier, två examina
7-8v semester per år, men svåra att ta ut pga hög arbetsbelastning och höga krav

8 gillningar

mjukvaruutveckling (hoppat av universitet efter 2år och nu jobbat i 2 år, tidigare sysadmin i 7 år)
30000kr
35år
Jobbar 80% (4 dags vecka)

3 gillningar

Grattis till en helt otrolig ekonomisk situation! Grymt imponerad av de som gillar så hårt arbete.
Men jag är inte avundsjuk på dina måsten.

/jobbar 4 dagarsvecka, får då ca 1/3 av din lön, 0 övertidstimmar, massor av göra vad vi vill tid på kontot och 6v semester jag kan ta ut när jag vill :slight_smile:

5 gillningar

samt vad har du för utgifter :slight_smile:

Lönen går åt fort om du ska betala för att underhålla poolen, trädgårdsmästaren, service på dyra bilarna osv. Sen är du så stressad och har så lite tid över så måste ta in hantverkare för allt och så tar du de som kostar mest för du hinner inte jämföra.

3 gillningar

Tack så mycket! Är du också bolagsjurist? Härligt, 4 dagarsvecka (eller mindre) låter fantastiskt, så vill jag ha det längre fram. Det är höga krav men bättre worklife balance än t.ex. på advokatbyrå, och jag har jobbat hårt för detta i många år. Så jag är stolt och glad över att ha nått hit, speciellt som kvinna med barn.

Vi lägger pengar på upplevelser och nöjen med familjen (dyra bilar, kläder, pool och andra statusprylar går bort ;-)) men sparandet går enligt plan. Man ska dock inte underskatta skattetrycket. Även ett ordentligt kliv upp lön, bilförmån, aktiepaket (särskilt om utomlands utan ISK) etc märks knappt efter skatt längre, så den där känslan av att ‘simma i pengar’ uppkommer inte riktigt, så som som man kanske tror när man först ser den här typen av lönesiffra.

14 gillningar

Egen företagare, lantbruk. 45kkr i lön+vinst i bolaget.

3 gillningar

Ja verkligen, jag tror många skulle bli mycket lyckligare (och rikare) av att hitta en bra balans mellan inkomster/utgifter arbetstid/fritid. Men det är lätt att förblindas av fina titlar och höga löner.

2 gillningar

Yrke: Djurvårdare i Djurpark
Erfarenhet i branschen: 15år
Lön: 26900kr

Sparar: 5000kr per månad

17 gillningar

Spännande. Hur stort lantbruk har du? Sidoverksamheter? Från uppväxten på bondgård har jag med mig att lönsamheten är riktigt dålig om man inte kommer upp på riktigt stora gårdar där stordriften kan ge fördelar. Men din lön tyder ändå på rätt bra lönsamhet?

Ålder: 32
Yrke: Drifttekniker på en petrokemisk anläggning. Jobbar skift och styr anläggningen mestadels från kontrollrum.
Utbildning: Yrkeshögskola
Erfarenhet i branschen. 4 år.
Lön. 38 300kr + 28% skifttillägg så landar på cirka 49 000kr om jag inte jobbar över något.

4 gillningar

Grattis till bra lön! Nyfiken fråga, räknas skifttillägget som lön så du får tjänstepension etc för det också?

Tack! Jag är väldigt nöjd. Dock är det slitsamt med skiftgång.
Ingångslönen är cirka 25 000. Men när du väl har börjat ligger mycket ansvar på dig själv att studera vidare för att få mer befattningar i anläggningen som sedan ger dig högre lön.
Med skifttillägg så är det OB för helger, nätter och kvällar som är i snitt 28% lönepåslag varje månad. Det är pensionsgrundande. Har hög pensionsavsättning via olika avtal på jobbet och tänkte börja löneväxla 2000kr i månaden till våren.

1 gillning

35 år, ca 3 år inom UX/UI Branschen, men 10+ år inom Design överlag.
Jobbar som Product Designer på ett av Sveriges största Tech bolag.

Baslön brutto: 540.000 kr om året
Månadslön brutto: 45.000 kr i månaden
Månadslön netto: ca 34.000 kr i månaden
Bonus: 10% årlig bonus baserat på årsinkomsten = ca 54.000 kr (brutto)
Aktier: Aktier i Amerikanska moderbolaget på 35.000 USD ,Vested över 3 år (ca 326.000 kr delat på 3 år, så ca 108.000 kr årligen, osäker på om det sker någon ytterligare beskattning där utöver den dagen jag säljer aktierna)

Summa summarum: Så totalt, beroende på hur man räknar, är den årliga totala kompensationen ca 700.000 kr (Brutto)

Inkomst utöver anställning: Frilansar med eget AB från i år, förra året fakturerade jag den största kunden för ca 150.000 sek, men ser fram emot att få lite mer effektivt beskattning med eget AB då det förra året gick via Frilansfinans.

Vi har inte så stort, ca 120 ha åker + beten och visserligen skog men den ligger utanför bolaget. Det är en utmanande bransch, kapitaltung i förhållande till omsättningen. Vi har specialgrödor och viss sidoverksamhet inom skog som är mycket bättre intjäning på än det “traditionella” lantbruket med spannmål och så. Det finns dock mycket som är av tradition inom branschen vilket jag tror hämmar lantbrukarkåren. Mycket känslor också, vilket många gånger får väga för tungt i förhållande till affärstänket. Dessutom är det alldeles för roligt, många håller på utan att ha pengarna som främsta drivkraften, mer för att man trivs och då blir väl lönsamheten lätt därefter.

2 gillningar