Det låter väl lite som att de blåser sig själva med, de hade ju kunnat lagt fram ett förslag med mindre uppskriven lön och skattefritt traktamente med samma nettoutbetalning som nu, fast mindre bruttoutbetalning för arbetsgivaren.
Men ja, jag hade nog också förväntat mig traktamente om det rörde sig om såpass kort tid som 6 månader.
Mja, delvis. Man kan väl kanske inte kräva det enligt lag av arbetsgivaren, men när arbetsgivaren har rätt att betala ut skattefritt traktamente kan man “kräva” / begära skatteavdrag från SKV när arbetsgivaren inte betalat ut traktamente.
Nu vet jag inte riktigt var Unionen får sin information från, men de skriver såhär:
Arbetsgivaren behöver inte betala ut traktamente enligt det belopp som Skatteverket har fastställt, men du ska ersättas för de ökade kostnader som du har under resan. Om du inte fått traktamente av arbetsgivaren får du dra av Skatteverkets schablonbelopp i deklarationen.
Jag tolkar det som att man kan kräva ersättning av arbetsgivaren, sen om det är i form av traktamente eller i form av att dom betalar allt annat spelar ju mindre roll. Dom där 10.000/månad netto extra som arbetsgivaren betalar ut i lön är ju inte i närheten av dom 25.000/månad traktamentet borde vara.
Det du refererar till täcker tjänsteresor i Sverige.
De flesta stora bolag har olika paketlösningar och policies för expats. Min arbetsgivare t ex skulle betala traktamente i en kortare tid (4-6 mån) och täcka alla övriga kostnader. Men vid en längre stationering blir det en annan lösning med justering beroende på kostnader i utlandet, ev boende, medföljande familj etc. Att då börja gapa om regler som finns för utbetalning av traktamente funkar inte.
Nu ska ju han vara borta i 6 månader, inte i flera år. Men även längre, om det nu är flera år så bör man ju fortfarande ha fullt traktamente som jag hade, även om det justeras ner till 70% resp. 50% efter viss tid. Går såklart att deala om det!
Men om Jakob inte får traktamente och har gått med på dessa usla förhållanden så är det minsta han kan göra att begära avdrag på skatten.
Är man på tjänsteresa har man rätt till traktamente enligt SKV, men deras definition på “Rätt till traktamente” innebär som jag förstår det att om arbetsgivaren inte betalar traktamente så får skattebetalarna betala för avdraget.
Ja, jag vet inte om reglerna i Sverige så noggrant, men här är det bara en skatteteknisk fråga, det är helt fritt arbetsgivaren att betala över eller under det skattefria beloppet.
Men arbetsgivare brukar vara glada över att kunna betala ut skattefria förmåner, så lite konstigt att dessa inte utnyttjats.
Om det betalas ut i ren lön istället kommer det väl arbetsgivaravgift som overhead med?
Jo så är det ju egentligen, men oavsett ska arbetsgivaren betala för omkostnader. Sen om man reser på räkning eller med traktamente är väl en annan sak. Men inte sjuttsingen betalar man själv för extrakostnader.
Vadå ”ska”?
Antingen accepterar man ett erbjudande om utlandsstationering med de villkor som ges, eller så tackar man artigt nej. Svårare än så är det inte.
Men visst hade jag själv inte accepterat merkostnader i utlandet, däremot behöver det inte nödvändigtvis kompenseras med något som kallas ”traktamente”, det finns ju annat. Som t ex fri bil, bostad, resor och diverse annat som ger högre lön. Förutom den högre lönen i sig då.
Det här tog lite större snurr än vad jag hade väntat mig.
Min lön i Sverige va ~43 000 kr innan skatt, min lön nu när jag är i USA är den ~43 000kr efter samtliga skatter, avsättningar och avgifter. Det är uppräknat delvis baserat på ökade omkostnader, men det inkluderar även lite annat (alltså en typ av traktamente, men rent tekniskt inte ett traktamente) då det handlar om en stationering utomlands längre än 6 månader (policy inom företagsgruppen).
Då jag är i USA mindre än 180dagar under ett och samma kalenderår så har jag ansökt om att inte behöva ändra skattehemvist, folkbokföring osv till USA, det har även blivit godkänt av skatteverket och jag fortsätter således få allt utbetalt i Sverige samt får alla pensionsavsättningar osv betalda i Sverige (Jag kan även behålla mitt avanza konto och aktier/fonder jag äger). Jag slipper genom detta även t.ex. amerikansk fastighetsskatt. Jag har pratat med två olika representanter från PWC som kommer hjälpa både mig och företaget deklarera korrekt i Sverige och USA. Så alla skattetekniska frågor kommer jag att få hjälp med.
Ja… Du har alltså i vanliga fall typ 32 före skatt och bör få 25 traktamente = 56 efter skatt nu i min mening och inte 43.
43 efter skatt i USA är lägre än medellön för fastanställda om man nu litar på första svaret på google. Jag klarar knappt av att leva i USA på dom pengarna även fast jag bor gratis. Har väl å andra sidan lite med min livsstil att göra också såklart.
Det låter som att företagsgruppen du jobbar för har väldigt dåliga villkor för anställda helt enkelt. Så kan det väl förvisso vara! Jag hade aldrig gått med på det
Jag får fortfarande ut min lön i Sverige i svenska kronor. Så jag är inte helt hundra med på vad du menar/hur du räknar. Normalt (när jag arbetar i Sverige) får jag 32000kr i handen varje månad, nu får jag istället 43000kr i handen varje månad.
Om man istället räknar innan skatt så hade jag tidigare 43000kr i månaden, och nu har jag istället en lön efter skatt som motsvarar 65000kr i månaden innan skatt.
Då alla sociala avgifter, pension osv betalas i Sverige skulle jag säga att det är mer rätt att jämföra med den svenska marknaden, och då är min gamla lön på 43000kr i månaden brutto över medellön för en civ. ing. i maskinteknik med 4 års erfarenhet enligt Sveriges ingenjörers data för 2021. Så jag skulle inte påstå att jag är lurad, men det är inte heller något exceptionellt bra betalt.
Men, man får ju göra avdrag om traktamentet inte kommer från arbetsgivaren.
Dvs om nu bruttolönen är 65 000kr för att få 43 000kr efter skatt, behöver han bara skatta för
65 000 - 30*840 = 39 800kr. Skatten för det beloppet är ungefär 9 000kr.
Dvs, det han får utbetalt blir 65 000 - 9 000 = 56 000kr
Yrke: Ämneslärare
Erfarenhet: 3,5 år
Utbildning: Ämneslärare i matematik, biologi och kemi. Har dessutom läst till 100 HP extra i relevanta kvällskurser.
Ålder: 29 år
Plats: Göteborg
Lön: 42 000
Bytte jobb inför höstterminen och fick upp lönen rejält från 36 500.
Ja, siktade på 40k så blev över förväntan. Höjningen för lärarlöner vid nyanställning har gått löjligt fort men tyvärr är löneutvecklingen icke existerande. På min skola ligger alla ämneslärare på 40+ och jag ligger på samma lön som flera kollegor i 40-60års åldern.
92500 / månaden. Kommer ha 97000 / månaden efter årsskiftet.
37 år gammal med ca 18 års erfarenhet i Branchen.
Mellanchef för Globalt IT Team på ett stort globalt bolag.
Min chef är 36 år och tjänar 125000 / månaden så finns förhoppning om att klättra i framtiden.