Intressant att läsa om folks löner.
Kan nämna att när jag jobbade statligt (för ca 10 år sen) med säkerhet var jag gruppchef med 12 medarbetare under mig.
Jag fick ca 27000 innan skatt. Inga förmåner annat än att vi fick använda företagets gym och kaffe/te.
Då var lönen reglerad i kollektivavtalet så sa man nått om lönen hänvisade chefen till det avtalet.
Inom de flesta yrken där många personer gör ungefär samma saker eller har samma titel, sjuksköterska, socialsekreterare, polis är lönerna låga. Om man vill ha högre lön måste man ha något typ av specialuppdrag/specialkompetens alternativt vidareutbilda sig.
Finns gott om delar i den offentliga sektorn med orimligt höga löner. Främst i den statliga sektorn. Var o varannan halvtaskig socionom/handläggare sitter väl på 45-50k idag.
Har du någon källa? Om jag kollar på SCB, exempelvis socialsekreterare som är ett vanligt arbete för en socionom så tjänar de strax under 37 000. En socialförsäkringshandläggare tjänar knappa 32 000. Väldigt stora skillnader mot 45-50 som du anger!
Skulke nog säga att en simpel handläggare ligger på typ 32-40 där den som har 40 har lite specialuppdrag/kompetens.
Och sedan ett spann 40-50 (majoritet under 45) där man har gått lite utbildningar och lämnat simpel handläggarspåret och är “erkänt duktig”. Dessa är inte i majoritet.
Kan säkert skilja lite mellan myndigheter/kommun/region. Och i de högre häraden i typ Stockholm…