Som extra bonus kan det vara kul att kolla upp sina kollegors löner på ratsit.
Såg idag att en kollega till mig som gör mer eller mindre samma arbetsuppgifter(men som dock har 5 år mer erfarenhet) har dubbelt så hög lön som mig(ca
60k) Samtidigt har jag jämnåriga som har mindre än mig (som också gör samma jobb).
Spännande att det skiljer sig så mycket. Gäller verkligen att förhandla rätt och byta jobb lite mer.
Du ser bara den deklarerade inkomsten (lön, sjuklön, csn kanske?) från förra året. Det slog mig dock nu att min kollega sålde en lägenhet förra året…det kanske räknas in där? Innebär ju också att du inte ser om personen gått ner i arbetstid, varit sjukskriven eller dylikt.
32 år. 42500 i lön, ca 3000 i arvoden. Arbetar som näringspolitisk expert och är fritidspolitiker. Pluggade på Handelshögskolan, men har inte tagit ut någon examen.
Jobbar i Sambons företag sedan 11 år, började kunna få ut lön för 2.5 år sen. Har idag 150kr/h. Har dock levt på hans pengar i måååånga år, så ganska nöjd som det ser ut idag. Har lyckats spara ihop 225K under dessa år och slutbetalt mitt meningslösa CSN-lån. Nästa sparmål är 300K, långsiktigt mål 2.5M - då går jag FIRE i sydostasien (min högsta dröm så länge jag kan minnas har varit att inte vara tvungen att arbeta - lyxliv är inget jag någonsin varit intresserad av). Skäms lite för jag kör “högriskstrategi” - köper mest utdelningsaktier i stora bolag och har i dagsläget inga indexfonder… men kanske blir jag övertygad tillslut om jag hänger här
Sparar 30-50K i månaden? Jag hade sparat minst 140K i månaden och gått FIRE omedelbart när jag nåt 2.5 miljoner!? Fy sjutton vad vissa är priviligerade! JA, jag blir lite avundsjuk, men skulle ALDRIG vilja jobba så hårt som jag förstår att du måste göra. Tycker dock att du borde kunna öka ditt sparande liiiite till Jag hade kunnat gå lyx-FIRE efter bara 2 år med din lön…
Jag brukar faktiskt fråga mina kollegor vad de tjänar. Brukar fråga om jag får ställa en personlig fråga och att det är okej om de inte vill svara. Har bara stött på 1 person som sagt att de inte vill berätta.
Att fråga har faktiskt hjälpt mig vid ett tillfälle när jag upptäckte att jag hade 2k lägre lön än en manlig kollega på samma konsultbolag, samma uppdrag och liknande erfarenheter. Företaget bumpade min lön när jag ifrågasatte det.
@MrKarisma Nu är jag dock rätt övertygad om att de 171kkr som Ozzy sagt att han tjänar per månad är före skatt. På en sådan lön kanske han får ut runt 90 000/månad. På netto 171kkr kanske ett sparande av 140kkr hade funkat men efter skatt en helt annan historia.
Inte högrisk i min bok så inget att skämmas över Stora utdelande bolag betraktas oftast som värdebolag. Om du har en portfölj med 10-20 bolag så tar du ingen större bolagsrisk och om bolagen är geografiskt diversifierade (säljer över hela världen) så tar du heller ingen speciellt geografisk risk. Det är många som byggt sin rikedom med denna filosofin. Själv kör jag både indexfonder (pensioner + del av privatsparande) och en värdeinriktad aktie portfölj. Kompletterar varandra snarare än konkurrerar