Vad har du i lön?

Ja, men jag tror inte jag kommer tjäna såpass mycket att statlig skatt blir ett “problem” vid pension.
Det här är inte löneväxling och inget jag kan påverka, så frågeställningen är hur jag ska värdera summan mot lön hos en annan arbetsgivare, inte FIRE vid 50.

1 gillning

Jag skulle säga att nedan gäller:

900kr avsatt idag blir 630 kr netto vid pension (givet att du inte får marginalbeskattad pension)

Skulle du gå till en annan arbetsgivare med kollektivavtal och att du tjänar över brytgränsen för pensionsavsättningar enligt 30%:

750kr högre bruttolön ger dig 375 kr (50% skatt) netto samt en pensionsavsättning på 225kr (30% av 750kr)
Totalt: 600kr

Så ca 750kr högre bruttolön hos någon annan ger samma nettopeng.

Ovan är utan att beakta inlåsningseffekter och begränsade möjligheter till avkastning mm

1 gillning

Tack, precis ett sånt resonemang jag var ute efter.
Tänkte inte på de extra 30% över brytgränsen.

1 gillning

Gått upp till 40k i år i grundlön så nu kommer min lön antagligen ligga runt 50k efter bonusar, restid och övertid.

67000 fast lön. 32 år och jobbar inom IT

1 gillning

Grymt bra! Både lön men också att du gör nytta! :smiley:

Slutade min anställning den 31/3 så nu har jag ingen lön längre… 58K → 0 :scream_cat:

1 gillning

55 tkr / mån i grundlön som Civilingenjör. Jobbat i 12 år som ingenjör.

1 gillning

Är det FIRE nu ?

Har inte bestämt mig för hur jag skall göra fram till officiell pensionering. Har varit arbetsbefriad med lön senaste året och fått avgångsvederlag efter det så jag vet inte om man kan kalla det FIRE eftersom jag kan börja ta ut allmämpension inom 1 år.

43 000 kr blev den nya lönen. Tror nästan inte på det… nyss jobbade man “skitjobb” i butik, vård, service och tjänade 25 000 kr och slet. Nu har man förmåner, flexibla arbetsuppgifter och god lön. Det kan vända snabbt.

25 gillningar

Livet som arbetsbefriad med lön och avgångsvederlag kan vara lätt att leva.
Jag hoppas att du tog väl tillvara på denna möjlighet.

Grattis till ett stort lönelyft!

1 gillning

Härligt, man ska aldrig ge upp!

1 gillning

Missade ett år men ny lön 2024, 54600:-

Ålder: 29
Utbildning: gymnasie
Yrke: varekontrollör på ett lager i Oslo
Arbetsmängd: ca 170h/mån inkl halvdagar varannan helg
Lön: 77.500 nok/mån jämnt fördelat på årslön. Iom skiftarbete och semester skiljer det sig en del månad till månad

Är ca 80 kkr/mån en normal lön för den typen av jobb i Norge? Vad är lönen för samma typ av jobb i Sverige ungefär?

Jobbar du natt?

Generellt sett är lönen för (i brist på annat begrepp) ’ingångsjobb’ betydligt högre. Norge har en mkt mer ihoptryckt lönestruktur.

Jo,förvisso, men 80 kkr/mån för ett ’ingångsjobb’ låter ändå väldigt högt.

Dessutom är ju lönestrukturen i Sverige också väldigt ihoptryckt.