Vad har du i lön?

Var i landet?

Uppdaterade inlägget:

i Stockholmsområdet.

Får man fråga varför?

1 gillning

Otroligt översålt. LLM:er har praktiska tillämpningar men den absolut största är att generera spam och göra internet sämre (det är omöjligt att googla sig till produktrecensioner nu, det är bara AI-genererade fejksidor så långt ögat kan se). Ändå investeras det hundratals miljarder dollar i detta, men det är bara en tidsfråga innan bubblan spricker. OpenAI och andra basunerar ut stora framsteg hela tiden som egentligen bara är små justeringar av existerande teknik, utan att lösa några av grundproblemen. Det finns nån slags magisk föreställning om att om man gör en LLM tillräckligt stor så börjar den helt plötsligt tänka själv, men det är fullständigt taget ur luften, det kommer inte att hända.

7 gillningar

Ålder: 31
Yrke: Sjuksköterska, grundutbildad
Plats: Sjukhus
Erfarenhet: 4 dagar.
Lön: 31000

Mål: komma över 40.000 och ner i puls (dvs en arbetsplats utan flera akuta händelser) så snart som möjligt. Troligtvis inom ett år.:cocktail::sparkles:

13 gillningar

Jag önskar att du når ditt mål!

14 gillningar

Även jag tror att det är långt till en AI är självtänkade.

Men att mena att AI är en bubbla är (enligt mig) samma sak som att säga att “Internet är en fluga”.

Sorry för OT. Kanske starta egen tråd i ämnet.

Haha! Ja, det är precis så det är…! Jag jobbar dock inom akutpsykiatri, så får jobba med kärnan i det jag gillar med yrket. Men vill ifrån sjukhuset så snart som möjligt!

• Tack!
1 gillning

Bytt arbetsgivare förra året och ligger nu nära 90k för liknande roll, 100% fast lön, 30 dagar semester samt bra kollektivavtal med arbetstidsförkortning och ITP1.

1 gillning

Jobbar i en amerikansk koncern inom hälsovård i USA. Har motsvarande ungefär 404 000kr per månad i grundlöm, ungefär 20% i bonus årligen och sedan lite extrainsättningar i pension av arbetsgivaren (kanske 300k per år eller så).

Vi sparar ungefär 2 miljoner SEK per år (inräknat pensionsfonder) och siktar på FIRE om tio år. Det mesta hamnar i indexfonder (tidigare S&P 500, numera världsindex).

16 gillningar

Fire i USA eller flytta till Europa?

Sverige tänker jag mig med kanske ett hus lite närmare Medelhavet också. Men frun är amerikan och barnen är inte helt flytande på svenska så vi får se hur det blir.

Vilken är din roll i bolaget? Chef?

Har samma tankar! Dock lite lättare utan barn och en svensk talande fru.

Hoppas allt håller i sig i två år till, sedan borde det vara klart.

Nej, är rätt långt ner på stegen. Typ manager. Lönerna känns mycket högre här än i Sverige. Det känns lite som en bubbla att dollarn inte är värd något, bara det att resten av världen inte fattat det ännu. En sjuksköterska kan lätt tjäna en miljon numera (90K USD).

1 gillning

Typ 1.7 som försäljningschef mjukvara globalt i Sverige innan jag slutade.

Nu FIRE med TJP på 52300:- plus 4% på kapital.

2 gillningar

Bra där!
Inte illa alls.

Inte samma lön men aktieägare. Bra när bolaget blev köpt.

Vill du berätta vilka slags jobb du har där? Vad jag hört så är det inte lika fördelaktigt att arbeta i Norge nu jämfört med ett antal år tillbaka, därför nyfiken på vilka branscher som du tillhör.

Skriver i PM, för jag vill inte vara alltför öppen.

Jag har släkt och vänner som jobbar i Norge. Bl.a. en ssk och en receptarie. Receptarien tjänar dubbelt mot för ett motsvarande jobb i Sverige. Sjuksköterskan är mer än nöjd.

2 gillningar