Vad har du i lön?

Tack för dina utförliga svar!

1 gillning

Är det ironi eller tackar du i tråden för svaren @Anonym gav i PM :blush:?

I så fall blir jag också intresserad av svaren :slight_smile:

1 gillning

Hur behåller du motivationen att jobba i takt med dina kollegor där borta? Tänkte eftersom du tjänar 1/3 av deras lön för samma jobb, skulle inte funka för mig personligen.

Jag är inte särskilt motiverad av pengar. Jag tjänar väldigt bra med svenska mått mätt ändå, kan absolut inte klaga. Vad ska jag med mer pengar till? Jag har allt jag behöver, skulle inte bli gladare av att mer går in på ISK:t varje månad.

Jag hade kunnat begära förflyttning till USA om jag ville, har en kollega som gjort det, men som sagt så skulle jag inte flytta till USA oavsett hur mycket betalt jag fick. Skulle gå upp i limningen efter en månad, det går inte att stå ut med.

Dessutom har jag ju en del förmåner som de inte har, jag har mycket mer semester till exempel och kan t.ex. ta fyra veckor i sträck utan problem, det är inte riktigt socialt accepterat där borta.

8 gillningar

Fast varför? Jag har också kollegor som sitter i USA men har nog aldrig haft möte med dem senare än 16:30. Beroende på vart i USA dina kollegor sitter så börjar vissa av dem jobba redan runt 14:00 CET.

Flera personer i mitt team sitter i Kalifornien, kl 16 för mig är 07 för dem (eller ja, 08 just nu eftersom de bytt till sommartid redan).

1 gillning

Ah, jag hade också tidigare en av dem som satt i Kalifornien och då hade vi oftast möten runt 16:00-16:30.

Bra lön utan examen men samtidigt så är du underbetald jämfört med dina kollegor i Kalifornien. Jag skulle kämpa för balansering. Säg att du är villig att flytta dit minst i argumentationen.

1 gillning

Härliga löner många har. Själv har jag för snart ett år sen gått från 39400:- till 34500:- vid firmabyte. Men fått upp den till 36500:- redan. Så helt okej. Men drar igång med plugg snart så hoppas man kan närma sig 40 eller över 40 nån gång i livet. :laughing:

1 gillning

Då var det dags att uppdatera.
Numera egenföretagare (via företagsförvärv) där jag driver en verksamhet med några anställda.

Förväntad lön för 2025:
53.000/mån samt minst 300.000 i utdelning när jag stänger året.

6 gillningar

Ålder: 41
Yrke: Universitetsadjunkt
Yrkeserfarenhet: 3 år på nuvarande arbetsplats, 15 år som lärare.
Utbildning: Lärarexamen, legitimerad lärare.
Lön: 44000

Är nöjd med min lön, har gått upp 8,6 % i lön av ingångslön på nuvarande arbetsplats. Trivs bra med arbetsuppgifter och kollegor, har utvecklingsmöjligheter och känner mig uppskattad.

10 gillningar

Du tjänar alltså ungefär lika mycket som min nanny, fast hon betalar väldigt lite skatt dessutom.

Spännande att det kan vara så olika ändå. Att en universitetslärare i Sverige tjänar mindre än en tjugoårig barnflicka i USA.

2 gillningar

Ja, de bor ju i helt olika delar av världen, i helt olika samhällen, finansierade med olika metoder, med helt olika förmåner i övrigt och har helt olika arbetssituationer.

12 gillningar

Sant. Väldigt billigt att leva i Sverige och bra grundtrygghet. Men ändå lite bisarrt. 44 000kr är nog närmare minimilön här numera. De tjänar 62 000 USD de som står i kassan på Costco numera.

Så egentligen är det väl säkert dollarn som är orimligt övervärderad. Kanske jämnar ut sig inom några år.

2 gillningar

Och en universitetslärare i Vietnamn tjänar i snitt mellan 6000-10000 kr/mån. En nanny i Dubai tjänar ca 7500 kr/mån med 0 % skatt.

Undrar om lönenivåerna lååångsamt jämnas ut i världen.

Haha, ja, när du lägger fram det så blir det lite intressant :sweat_smile:

Men jag är som sagt nöjd. Har haft svårt att känna mig mentalt utmanad i längden på tidigare arbetsplatser men här kan jag se mig vara kvar ett tag och utvecklas på många olika sätt, testa idéer osv vilket är värt väldigt mycket för mig som människa. Så jag väljer att blunda och hålla för öronen när du nämner er nannys lön :joy:

1 gillning

Med betoning på långsamt då.
Spanien har också väldigt låga löner för universitetslärare, men Finland har högre än vi osv.
Jag lyckades å andra sidan förhandla upp min ingångslön när jag började på universitetet eftersom jag kom från grundskolan som hade haft bra löneökningarna för leg lärare under 10-talet och jag verkligen inte ville förlora ekonomiskt på att byta jobb.

2 gillningar

Det där stämmer ju dock verkligen inte i hela USA. Möjligtvis New york och Kalifornien.
Lärare i USA är ju inte kända för att bli välkompenserade heller.

Minimilönen i USA är ju fortfarande runt 7 dollar, även om folk i storstäderna förmodligen tjänar mer. De flesta lågavlönade arbetarna lever ju ett betydligt bättre liv i Sverige än i USA.

Absolut är högsta nivån högre i USA än någon annan stans i världen typ men lägsta nivån är ack så mycket lägre

4 gillningar

Precis så - spannet är enormt. Nu brukar inte lärare tjäna minlön, 44k är snittlön för lärare.

Nej, en lön på 44,000 är egentligen en lön på runt 60,000 pga arbetsgivaravgift. Att folk redovisar sin lön utan detta är ett tecken på att propagandan fungerat :wink:

Vi har betydligt högre skatter på arbete än vad det “känns som” när man ser sina lönebesked och insättningar på lönekontot.

11 gillningar