Tjabba. Jag köpte en sprillans ny cykel den 31 mars i år, hade en långtidsplan att börja cykla mer samt på vintertid också. 3 dagar efter när jag skulle cykla till jobbet så går kedjan sönder o jag samt cykeln hamnar i backen.
Cykeln har varit o brukbar tillsvidare eftersom det ska pratas med leverantören o alla jäkla parter som är inblandande.
Det har snart gått en månad o jag har inte fått en cykel än. Cykelleverantören står för en helt ny cykel o dom hade en på lager, men den har inte kommit än för dvs anledningar.
Vad för rätt har jag i detta? Kan jag be om pengar tillbaka eller är det bara att vänta? Riktigt frustrerande att vara utan en cykel när den är nyköpt
Säljaren har rätt att åtgärda problemet, d v s du har inte rätt att häva köpet rätt upp och ner. Säljaren måste dock åtgärda problemet inom rimlig tid. Vad är rimlig tid? Ja, det kanske inte är så lätt att säga, men i min värld så ska man inte behöva vänta en månad för en så okomplicerad produkt som en cykel. Har säljaren svårt att avhjälpa, så får de väl ordna en lånecykel till dig till under tiden. Eller dig låta häva köpet. Det gäller att du 1) Läser på om dina rättigheter 2) Står på dig.
Rätt enligt bara lagen är att du får tillbaka cykeln samt pengar för att låta någon annan laga kedjan. Om företaget inte lyckas åtgärda felet.
Dock gissar jag att det finns garantier eller andra köpeavtal som gör att du kan ha laglig rätt till mer. Ny cykel framgår inte om det är goodwill eller garanti som gått in.
Självklart så ska kedjor hålla, men värdet på cykeln glömde jag ju skriva såklart. Den kostade 26000kr så man kan tycka att den borde hålla men jag fick ett måndagsexemplar
Hur kvaddad blev cykeln? En kedja är ganska lätt att byta.
Även om kedjan gick hade väl cykeln bromsar?
Kanske var det så att du körde cykeln oaktsamt och kedjebrottet var sekundärt?
Är det därför cykelshopen inte riktigt köper din berättelse och därför sitter på hälarna?
Om du någonsin fått ett kedjebrott eller ens en ordentlig överkuggning eller kedjehopp när du stått upp och tagit i på cykeln borde du veta att det är fullkomligt livsfarligt och stor risk för vurpa när du plötsligt trampar luft.
Inlägget nedanför skriver perfekt hur händelsen gick till. En kedja ska kunna ta lite tryck när man står upp, men den ville inte denna kedjan göra, så både jag och cykeln faller i 30km i timmen, styret helt vinklat, bromsar böjd, lackskador på ramen. jag fick trampa luft o då tappade jag balansen