Vad har ni i er lekhink 2026?

Ett gäng investmentbolag där Investor, Lundbergsföretagen och Svolder väger tyngst. Samt en liten skvätt i en Smålandsinriktad fond #homebias

Ja den aktien har man ju inte “blivit fet på” senaste året :sweat_smile:
Fast helt klart på lång sikt! :partying_face:

2 gillningar

Jag har GAV på 330 dvs jag går med plus nu. Men det går upp och ner. Jag vill bara ha utdelning.

Jag har en väldigt liten lekhink. Den består av Spiltan Aktiefond Investmentbolag samt Investor, Swedbank och Nibe. :sweat_smile:

Investor B. Fast kanske lite för stor för att vara lekhink. Men jag kan inte hjälpa att den gått upp 1011% sedan jag köpte. :grin:

2 gillningar

Kul! :slightly_smiling_face: 678910

Utdelningsaktier/ETF’er. Roligt, varje månad så får man en ny slant att köpa mer för. Har även belånat den för att få hävstång. Kanske inte bästa investeringen, men roligt när man får vara lite aktiv. Bara 10% av kapitalet här.

Övrigt sparande: 20% i enkel allvädersportfölj (råvaror, guld, aktier, räntor), 70% i globala indexfonder (Lysa och liknande).

Liten lekhink och i den lite spridda skurar.

Typ Mag-7 + Amd, Netflix och Johnson and Johnson. Stora bolag helt enkelt.

15% Sverige genom Saab, Ssab, Abb, Swedbank och Investor.

26% Guld genom Ishares physical gold, Ishares gold producers, Lundin gold och Lundin mining.

Samt lite kassa/stabilitet med en korträntefond

Brukar ändra ordningen ibland på aktierna baserat på storlek/börsvärde.

Förväntningar? Låga/inga/käpprättåtskogen/köpadyrtsäljabilligt …

Aah, Ovzon. Good times!

Det var den första aktien jag köpte. (Förutom ett litet månadssparande i indexsfonder jag haft sen tidiga 20 års ålder som jag inte förstod så mycket av.)

Bytte yrke 2018, kom ut från byggbaracken och in på kontor. Fick tips av en kollega om Ovzon och investerade en månadslön och dubblade mina pengar ganska omgående. En helt ny värld öppnades och pengar och börsen fick en helt annan innebörd.

Sen dess har jag haft en tvivelaktig relation till förhoppningsbolag och en för stor “lekhink” :upside_down_face:

Vilka upp och nedgångar jag suttit mig igenom. Ser fram emot den dagen jag kan släppa det helt och gå all in på globala indexfonder.

Sedan ca 1,5år tillbaka är jag ganska tungt investerad i ett svenskt gruvbolag, Grangex. Bästa investeringen hittills. Har ca 380% avkastning. Puh. Och insatsen och mer där till är sedan länge uttagen.

“Förväntningar? Låga/inga/käpprättåtskogen/köpadyrtsäljabilligt”

Köpdyrtsäljbilligt är det bästa, lycka till! :partying_face:

-30 olika aktier

-Healthcare/Biotech fonder

-Techfond

-Investmentbolagsfonder

-Bryggeri (onoterad aktie)

Blandad kompott av Latour, Bure, Lundberg, Svolder och Kinnevik. Samt ytterst lite Sobi och Ericsson.

High Coast Distillery. Hade rapport idag. Går svagt upp idag. Har dem inte själv.

1 gillning

Bitcoin och några onoterade bolag.

Investor är nästan hela min lekhink. Kanske inte wild and crazy men stor risk jämfört med den andra delen av portföljen.

random aktier som jag köpt HELT utan analys. Fast det är nogmer “lärohink” än lekhink. Extremt små belopp.

Fyra lottorader varje lördag…

Gruvor och olja, sitter sedan några år med gruvbolagen :ngex, Fireweed, Faraday Copper och Montage Gold. Samt DNO och Shamaran i olja. Gått lite för bra och har svårt att allokera om lekhinken även i tider när missiler flyger över oljefälten. Ett klassiskt gift och roligare än fonderna som får sköta sig själva :grinning_face_with_smiling_eyes:

Har ingen lekhink, men funderar också att ta en liten position i Klarna.

Köpte precis en liten lottopost i Klarna. Ingen djupare analys mer än att jag själv nästan bara väljer butiker som har Klarna för att det är så smidigt. :blush: