Vad har ni på eran Watch list

I stunder av nedgång uppstår goda tillfällen att investera.
Vilken aktie ser enligt er extra lockande just nu?
Vad har ni på eran watch list?

Jag börjar:
SBB B
Hög rabatt.
DA på >4% samt Månadsutdelare.
VD storägare samt gör köp på dessa nivåer.
Jag tycker det ser lockande ut.

SBB är dock högt belånad. 21 X EBITDA. Så rabatten kan vara motiverad i en ränteuppgång.

Jag har plockat upp en del innehav redan som jag tycker ser intressanta ut. En nergång på 10% till (eller mer) triggar nog ett antal till :slight_smile:

Det luriga i nuläget är att många bolag känns lite Corona dopade, högre omsättning och/eller högre marginal, och kan då se ut att ha väldigt låg värdering. Men en återgång i omsättning eller marginal gör dem inte riktigt lika aptitliga. Tänker på tex Byggmax.

Bra tankar!
Har själv inte kikat så mycket på deras belåning. Jag är inte kunnig nog att avgöra huruvida dem kommer påverkas allt för mycket av räntehöjningar. Tar rygg på VD och andra insynspersoner som köpt på sig i dippen. Dem ”torde” kunde bedöma risken bättre än jag.

Vad har du själv köp ? :slight_smile:

1 gillning

Du ska nog vara försiktig med SBB för belåning är ledordet här.
Man brukar säga ”köp bara det du förstår”.

Med det sagt äger jag en liten kladd SBB. Och ungefär fem gånger mer i Castellum och Huvudstaden vardera.

Portfölj med 10% belåning
Här väljer jag bolag med högt belåningsvärde på avanza, direktavkastning och hyfsade vinstuveckling några år tillbaka. Dessa har jag inte än men överväger:
Volvo
Sampo
Ericsson
Nordnet

För lekhinken har jag dessa på “kanske” listan:

Tittar jag brett i både utdelnings- och högrisk-portföljen (tech i huvudsak) så har jag senaste dryga månaden ökat eller nyköpt i följande

• Adobe
  • BASF
  • BlackRock
  • Enea
  • First Majestic Silver
  • Intercontinental Exchange
  • Netflix
  • Nokian Renkaat
  • Nolato B
  • Nutrien
  • Qualcomm
  • Skanska
  • Skyworks Solutions
  • Stanley Black & Decker
  • Starbucks
  • Stillfront
  • Taiwan Semiconductor Manufacturing
  • Tokmanni Group

Det är rätt mycket som börjar bli billigt, om man inte tror att världen går åt pepparn. Såklart kan allt bli billigare, men så är det ju. Enligt devisen från senaste avsnitten så är det “just keep buying” :slight_smile:

2 gillningar

Några som jag just nu tittar mot, och hoppas kunna komma in i lite billigare är.

• SBB
  • Apple
  • Microsoft
  • EON
  • Electrolux
  • Peab
  • SEB

Sen håller jag mina ögon och öron öppna för andra äventyr också om de uppstår framför mig.

2 gillningar

Alltid roligt och se vad andra gör för affärer!

Har dubblat min position i SBB i år, står för ca 10% av min portfölj nu.

Nokian renkaat har jag köpt in mig i ca 5% av min portfölj.

Funderar på att öka i royalty pharma och ta in 3m i portföljen kommande månaderna.

1 gillning

Vilka aktier, fonder, eller ETFer följer ni med förhoppning om att köpa till rabatt?

Hur mycket ska de gå ner för att ni ska köpa?

Varför just dessa?

Själv är jag sugen på rabatt på VGWL (Vanguard All-World Distributing), kanske Microsoft.

Även utdelningsaktier som Castellum, Allianz, SSAB, samt Investor och Latour.

1 gillning