Vad i en bostadsrättsförening ökar värdet på lägenheterna?

Min erfarenhet. Som säljare vill du ha högsta möjliga pris. Allt annat är sekundärt. Som säljare lämnar du ju föreningen.

Nolltolerans mot kriminalitet och höga ljud lär inte avskräcka många…

2 gillningar

Låter bra, men hur många småbarnsföräldrar orkar sitta med i den styrelsen som skall driva detta?

Min erfarenhet är att småbarnsföräldrar gärna sitter i vid bordet och har åsikter, men därefter kanske inte tid eller ork att genomföra. Kör föreningen i riksbyggens eller HSBs regi så får avlönade personer göra jobbet. Eller anställ nån frilans som sköter daglig drift.
Dyrare än att medlemmarna sköter allt, men förmodligen väldigt mycket billigare än att bo i egen villa, så jag tror inte kostnaden vore bekymret.

Låg skuldsättning,
låg avgift,
fiberanslutning (gruppavtal),
Parkering/garage/laddmöjligheter,
Trevlig innergård/takterass/utemiljö,
Övernattningslgh

3 gillningar

Balkonger!
Jag har sett uppgifter om att balkong höjer värdet på lägenhet (i storstad) med minst 100 000 kr.
Många köpare har det som krav när de gör sökningar tex på Hemnet.

Och fram till den dag man säljer så ger det ju ökad livskvalitet åt nuvarande medlemmar.

Det lär garanterat vara mer värt desto högre upp i huset man kommer, i vissa fall förmodligen ett ovillkorligt krav för vissa köpare. Problemet är att kostnaden för att bygga hissarna också lär dra upp månadsavgiften vilket lär sänka värdet på alla lägenheter.

Låga avgifter, parkering, övernattningslägenhet, lugnt utanför, möjlighet hyra lokal / utrymmen i BRF för verkstad / förråd. Bra sammanhållning, som att någon kan vattna mina blommor när jag är borta, eller ta hand om barnen ett par timmar om det krisar.

1 gillning

Det vanliga är att man gör den här typen av investering efter man sålt av tex en råvind eller lokal.

1 gillning

En bra balkong gör mycket för en lägenhet! För vårt hushåll är det också viktigt med bra, inlåst cykelparkering, särskilt om man får behov av elcykel/lastcykel. Skulle inte köpa en lägenhet utan det i dagsläget.

Givetvis. Du har så rätt så :pray: :heartpulse:

Jag tänkte ur köparens perspektiv. Då kanske slumområden/ störiga grannar går bort? Och det påverkar sedan priset som bjuds.

Namaste :pray: :smiling_face:
Fred och kärlek till er alla

Föreningen har bra ekonomi
Låg hyra
Fiber
Gemensamt elavtal
Välskött fastighet/lägenheter
Grannar och de som bor där
Parkering med elbilsladdare
Läget

1 gillning

Vår förening har ett litet rum på ~15 kvm i källaren där det finns en verktygsbänk och lite banala verktyg. Väldigt praktiskt att ha tillgång till ett sådant arbetsrum.

Vi använder det när vi renoverar, målar dörrar och liknande, diverse hobbyprojekt med mer.

Jag tycker det är värt en del. Vi ska även göra om ett annat rum till bastu vilket jag är ett väldigt stort fan av.

1 gillning

Frånvaro av fläktbuller i lägenheterna. Det verkar vara vanligt med sådant idag. T ex ett ständigt brus från inluftsventilerna under elementena osv.

Sedan om det inte finns hiss så väljer äldre (och de med rörelsehinder) i regel bort sådana. Om de har vett i skallen. Så installation av hiss.

Balkonger om det inte finns. Själv skulle jag välja bort lägenhet utan balkong om jag har alternativ med balkong.

Förhindra utomstående att ta sig in i trappuppgångar/entreér och andra gemensamma utrymmen.

Då borde man byta en tillgång mot en annan, men värde av råvindar osv är väl inget som framgår av årsredovisningen vad jag vet.

I vårat fall är det ordentligt tilltagna, inglasade balkonger, upprustning av innergård, lek- och grillplats tex.
Vad jag tror hade varit pricken över i, det är ju tak över parkeringar/carport, då vi får runt 1 meter snö om vintrarna.
Förslag har lämnats, men mitt i byggboomen här i norr finns det ingen firma som har tid, helt enkelt.

Man håller dem ju normalt inte värderade hela tiden. Men föreningar brukar vara rätt duktiga på att lista dolda tillgångar om de finns. Det står ofta tex hur många hyresrätter som föreningen har eftersom dessa skulle kunna säljas på sikt.

Kärlek skulle jag säga. Det vore det mest önskvärda.
Kärleksfull omgivning där man kramar sina grannar. Frågar hur man mår och ber om hjälp med både fysiska ting men även psykiska problem.
Kanske odlar ihop, tar hand om varandras barn. Bjuder varandra på mat. Gratulerar varandra och peppar varandra.

Så skulle jag vilja att en bostadsrättsförening är och det skulle höja värdet för mig.

Har du någonsin hittat en sådan förening ? Låter mer som du beskriver ett kollektiv

1 gillning

Mer specifikt för föreningens ekonomi finns det ju ett föreningsbetyg på många av sidorna. Att gå upp ett steg där tror jag lockar fler spekulanter. Funkar på mig i alla fall.

Eller åtminstone som idealbilden av ett kollektiv, verkligheten verkar vara lite annorlunda enligt dom jag känner som bott eller bor i ett kollektiv i BRF form.