Ja, och framför allt då att inte bara ”gå kurser” utan koppla olika aktiviteter till språket. Det kan vara att gå med i en bokcirkel, lyssna på radioprogram, dejta på språket ifråga, gå med i någon förening inriktad på språket eller andra liknande saker.
När jag började med ryska (för rätt länge sedan nu) hade jag som utgångspunkt att jag främst skulle använda språket kopplat till resor österut. Sådana resor gjorde jag i början. Jag brukade spendera mer eller mindre hela semestern där varje år. Nu åker jag inte dit något mer, åtminstone inte på ett tag. Det är kanske tråkigt men jag är i någon mening ganska mätt.
Även om jag använt språket en hel del under resor så har mitt användande av språket i Sverige varit betydligt större. Aktiviteterna som jag listade i början är några exempel på saker jag har gjort. Totalt har jag under olika perioder haft fler än tio olika ”projekt”. Vilka konkreta möjligheter som finns varierar förstås mellan olika språk men att de är betydligt fler än du tror skulle jag säga gäller oavsett språk.