Vad kan man göra en gång men som har stor inverkan på livet och livskvaliteten?

Insikter är bra. De kan va svåra att hitta och skaffa sig bara. En del kommer ju till en av ren trail and error för att man gör saker, pratar med folk och läser böcker.

Men man kan faktiskt hitta många om man bara ser sig om och letar efter områden där en del andra verkar ha gjort någon insikt man själv saknar. Och sen börjar leta efter information på området.

Ett annat sätt är att prova andras glasögon. Alltså att inte idiotförklara folk som ser världen helt fel enligt en själv. Utan faktiskt försöka förstå hur de ser den. Ibland ger det en insikten att de har rätt, ibland insikten vilka argument som kan funka föra att övertyga, och ibland att de faktiskt är idioter. Nåt lär man sig alltid.

Några av de bästa engångsinsatserna i mitt liv:

Ta körkort och skaffa bil. Att när jag vill kunna ta mig vart jag vill.

Kontroversiellt kanske. Men att som introvert singelkille för många år sedan läsa en raggningsbok. Det både ändrade min syn på och min framgång med tjejer, och startade hela mitt intresse för psykologi och personlig utveckling. Och i slutändan även ekonomi. Jag hade varit någon helt annan idag utan den.

Insikten att vem som helst kan lära sig vad som helst. Vi är alla smarta nog för att förstå grunderna i det mesta om vi vill. Vad vi trott sen vi var barn att vi är kass på är en självförverkligande profetia.

Insikten att jag tycker tillräckligt mycket om att ha läst böcker att det ska va värt det även om jag inte gillar själva läsandet. Många av insikterna kommer av engångsinsatsen att läsa en bok. Men de många insikterna kommer av att det inte är en engångsföreteelse.

Den mer framvärkta insikten att pengar bara är måttenheten vi använder när vi byter tjänster med varandra. Ändrade både min egen inställning till arbete, till politik och till rika människor. Och definitivt min ekonomi.

Gå en endags kurs för Arne Talving (Kavastu). Det startade ett helt nytt intresse för min ekonomi och aktier. Den första hobby jag haft som genererat pengar istället för att kosta mig. Utan den hade jag inte hängt här på RT heller.

Några bra inköp jag gjort.

Prova ut en bra säng på ett sängvaruhus har totalt eliminerat vad jag dumt nog trodde var åldersrelaterad stelhet redan vid 35.

Robotdamsugare. Städar bort damm. Och får mig och sonen att städa bort annat så den kan göra sitt jobb.

Stekpanna i rostfritt. Behöver aldrik slänga en repad teflonpanna igen.

Kaffemaskin. Aldrig mer slut på filter, ingen halv kanna kallt kaffe kvar.

True wireless hörlurar med bra anc. Att kunna gå omkring och prata med någon samtidigt som jag gör saker i en bullrig miljö.

Släckningstaimer på strömmen till datorn och TVn. Nu glömmer jag inte att gå och lägga mig längre.

Wake up light. Nu känns det inte riktigt lika onaturligt att gå upp på morgonen längre. Bara nästan. Haha!

3 gillningar