Efter att själv haft svårt att avgöra om en föreningen är “bra” och tröttnat på hemsidor som tar hundralappar för rätt enkla analyser, så har jag nu på min fritid kodat ihop en egen hemsida för att göra det gratis och automatiskt med hjälp av AI.
Nu behöver jag er hjälp för att göra tjänsten bättre och kunna hjälpa flera att göra dyra misstag. Vad är den största missen du gjort när du köpt en lägenhet och vad vill man veta om föreningen innan?
Kika gärna in vår första version av sidan och hojta till om du har någon feedback: https://analyserabrf.se
Vilken sorts människor sitter i styrelsen och valberedningen idag? Är det folk som är villiga att investera i fastigheterna för att de ska hålla långsiktigt eller vill de bara hålla månadsavgiften nere?
Pågår något drama inom föreningen kring gemensamma utrymmen eller tänkta kommande åtgärder? Ex. att det stjäls cyklar från cykelrum eller tvättstugan städas dåligt?
Bor det några rättshaverister i föreningen som ska hålla på och uppvigla och driva process mot styrelsen/föreningen?
Bedöm skicket på fastigheten. Kanske den svåraste punkten. Hur ser renoveringsbehovet ut. Är det dyra renoveringar som måste göras de närmaste 5 åren. Finns en underhållsplan?
Hur stor är föreningen. Stora föreningar är väldigt betungade att sköta för dom stackare som sitter i styrelsen och risk för dåliga beslut. För liten förening kan också ha klara risker. För mig är en optimal förening 30-50 lägenheter
Verkar styrelsearbetet i föreningen fungera bra?
är det en ren bostadsrättsförening eller finns det även hyresrätter och kommersiella lokaler
hur ser ekonomin ut. Behöver hyrorna höjas? Finns det kostnader som kommer öka inom kort. Stora lån?
Bygga in subjektiva faktorer utöver ekonomisk fakta?
T.ex. vilken tidshorisont/mål har jag själv, är jag i början av min bostadskarriär och tänker sälja efter ett tag (helst med vinst) eller vill jag bo där tills de bär ut mig?