Uppdatering: På förekommen anledning, notera antalet L i “icke-biligt”
På sistone har jag sett en hel del trådar dyka upp här där folk ber om olika råd kring bilköp. Gott så, jag är säker på att många som införskaffar en ny mobil plåtburk också verkligen behöver eller vill ha det. Dock skulle jag ändå, för att jämna ut saker och ting lite (och kanske inspirera en och annan som går i tankar att köpa en ny bil att kolla in alternativen), vilja starta en tråd där vi kan dela med oss av våra erfarenheter kring andra typer av fordon som kanske inte kostar fullt lika mycket att äga.
Förslag på frågor att svara på:
Vad använder du för icke-biligt att transportera dig på?
Hur använder du det? Hur länge och långt åker du typiskt sett på det?
Hur mycket kostar det dig att använda detta transportsätt?
Vilka för- och nackdelar ser du med det?
Jag kan börja. Jag både pendlar och gör rena nöjesutflykter på min gravelcykel av märket Vaast:
Det är en cykel med magnesiumram och ganska breda däck, och jag kan ta mig fram både i rätt besvärlig terräng och på slät asfalt utan problem. Med noise canceling-hörlurar i öronen (jag hör fortfarande den omgivande trafiken bättre än om jag sitter i en bil) kan jag lyssna på podcasts påväg till jobbet (exempelvis Rika tillsammans), vilket tar typ 40-45 minuter enkel väg (vilket ej påverkas av trafikmängd utan möjligtvis bara om det har snöat riktigt mycket och plogbilen inte har hunnit rensa upp ännu).
Man sitter väldigt bekvämt på cykeln, får så kallad frisk luft och motion, kommer mycket närmare vädret och naturen, och med rätt kläder (vilket jag har) så behöver man i princip aldrig frysa eller bli blöt. Faktum är att jag oftast fryser mycket mer när jag åker kollektivt en kall vinterdag snarare än att cykla.
Kostnadsmässigt då? Cykeln kostade mig nästan 30 000:- när jag köpte den ny, men då ska jag villigt erkänna att det är rätt mycket avtagande nytta på en stor del av de pengarna. Det känns absolut värt det för mig, men detta är nog lite motsvarigheten till att köpa till turbo eller sportsäten i en bil. Om jag har cykeln i sex år, vilket var hur länge jag hade min förra cykel innan den rasade ihop fullständigt (vilket i och för sig berodde på att jag hade rätt dålig koll på hur man skulle ta hand om den), så kommer den att kosta mig 5000:- per år, plus lite reparation och reservdelar vilket kanske går på ett par tusen till. Så säg 7000:- per år, eller strax under 600:- i månaden. Det känns helt rimligt för mig eftersom jag blir på gott humör varje gång jag sätter mig på cykeln för att pendla.
För mig finns egentligen bara två nackdelar:
En bil kan man parkera på gatan över natten. I värsta fall gör någon inbrott i den om man har lämnat kvar vad som kan uppfattas som värdesaker i den. Om jag skulle parkera min cykel på gatan över natten så kan jag nästan garantera att jag inte kommer att ha någon cykel kvar i över huvud taget nästa dag. Min förra cykel som var liknande denna blev jag först av med båda hjulen på. Sedan blev jag av med hela cykeln. Jag fick visserligen ut allt på försäkringen båda gångerna (hade dessutom självriskeliminering som numera dock, på grund av dessa incidenter, är borta), men jag undviker helst att ha klippkort på min lokala cykelbutik. Därför har jag införskaffat en mycket, mycket billigare cykel (vilken kostade mig 2000:- begagnad) som jag tar om jag ska åka någonstans där jag inte kommer att kunna ställa min cykel på ett vettigt ställe (vilket jag tack och lov kan göra på mitt jobb).
Cyklar man tillräckligt ofta så kommer man mer eller mindre garanterat (givet att man inte stannar var tionde meter och leder sitt fordon) att hamna i olika situationer där folk både medvetet och omedvetet skapar riktigt farliga situationer. Omkörningar som är så nära att det räcker att man vinglar till lite för att bli förvandlad till ett tugummi som sitter pressat mot marken känns som det vanligaste. Vad gäller min pendlingssträcka så finns det dock cykelvägar nästan hela vägen, så det fungerar (oklart hur jag hade känt om jag hade fått nöja mig med blandtrafik hela vägen).
Så länge väder och tid tillåter så går vi om det rör sig om högst 5-6km. När vi bodde i Göteborg så cyklade jag till jobbet ca 20
km. Där kunde man cykla året runt.
Min fru har nyligen skaffat en elscooter som
hon använder till jobbet och mellan möten. Tidigare hade hon en elcykel men den gick sönder.
Elscootern fungerar utmärkt men på sikt skulle vi behöva ha en lådcykel för att storhandla eller åka hela familjen. De är dock rejält dyra sett till vad man får.
Hade vi haft tillgång till bilpool så hade vi klarat oss utan bil.
För mig är det min mtb som är mitt dyraste transportmedel. Det är en cykel som jag har byggt ihop själv med ram och lösa komponenter. Priset landade någonstans runt 100-120k. Jag värderar den både prismässigt och känslomässigt mycket högre än min bil.
Jag kör dessutom ca 200mil mer om året på cykeln än vad jag gör med bilen (1200mil cykel jämfört med ca 1000mil med bilen).
Cykeln används mestadels till träning och tävling. Pendlar även ibland med den (ca 20km mindre asfaltsväg till jobbet).
Utöver själva kostnaden för att bygga cykeln så tillkommer ju reservdelar till främst drivlinan och olika lager som behöver bytas ibland, samt service av dämpare och framgaffel, och ett par olika uppsättningar däck. Uppskattar dessa kostnader till ca 10.000kr om året. Så ca 850kr/månad.
Fördelar - Träning såklart och mycket roligare än att köra bil. Nöjet och glädjen med att skruva och mecka med den. Känns mer miljövänligt. Vet dock inte hur tillverkning av cykel och delar påverkar miljön. Är ju mycket kolfiber t.ex.
Nackdelar - Lite mer utsatt i trafiken. Kör dock nästan aldrig större vägar med mycket trafik. Är ju mest i skogen eller på grusvägar. Till jobbet är det en mindre asfaltsväg genom skogen och det är inte särskilt många bilar man möter där. Ännu en nackdel är att jag aldrig skulle få för mig att ställa den ute någonstans. Måste förvaras inlåst inomhus. Bor dock mitt i stan (läs byn) med gångavstånd till allt jag behöver.
Haha, STÄMMER! Efter 110 mil så har jag dock gått igenom gummit (ner i väven) på hjulet, så måste byta detta. Småstökigt för oss som inte bor i USA och inte vill betala en ohemul summa pengar för att skicka den till deras maintenance-avdelning där.
Men herrejösses vilken rolig maskin det där är. (Och komplett livsfarlig, speciellt de första 10-20 milen innan det börjar sitta hyfsat i muskelminnet )
Jag har bytt däck själv på min OW (det var inte speciellt svårt faktiskt) till ett Hoosier “Whisper” Street och jag kan verkligen rekommendera det, det blir en mycket roligare maskin att surfa på (större skillnad än jag trodde faktiskt)
Jag har snowboardat i 20+ år så då var den väldigt lätt att lära sig att åka på… jag tycker det är absolut roligast att åka på skogsstigar med packad jord!
En Skeppshult favorit sport som kostade mig 10k för en drygt tre år sedan. Pendlar vanligtvis till jobbet på den, tar ca 15-20 minuter enkel väg beroende på väder och vind. Vi har ett cykelrum på jobbet där man kan ställa den på dagen, annars skulle man nog inte ha nån cykel kvar…
Bil är inte att tänka på - omöjligt, dyrt och krångligt med parkering. Tar endast buss i nödfall, läs snöstorm, typ. Avskyr det. Tar lång tid och är allmänt krångligt.
Det bästa med cykeln är nog vardagsmotionen även om jag tränar en del annat också. Nu har jag tvingats jobba hemma under snart ett år och det är inte bra, med tanke på motionen har nog fått några Corona-kilon, även om jag försökt ge mig ut på “fika-promenader” och lunch-promenader osv. Sen är en av de bra sakerna med cykeln att det känns typ gratis, tänk vad mycket man tjänar varje dag på att inte ta bilen. En parkeringsplats kostar t.ex. över 1000 kr/mån och tänk vad mycket roligt man kan göra för den tusingen plus bensinkostnad och andra bilkostnader.
Har även en MTB som jag nöjeskör med i skogen - den är ju också obilig.
Inget (Jag tycker inte min Batavus för fyrsiffrigt räknas.) Nu har jag läst om titeln och poletten har ramlat ner. Svaret är fortfarande relevant, men räknas.
kortare turer på orten och jobbpendling när väderleken tillåter
en och annan punktering, ett par hundra kronor på årsbasis alltså.
Fördelar är kostnad, frisk luft samt motion och glädje av att göra “rätt”. Nackdelar är mest väderlek och den begränsade lastmöjligheterna av passagerare och gods.
Ja, inte är det billigt att gå så mycket som jag gör. Speciellt inte när man väger lite för mycket. Sliter skor.
Känns som att cykeldäcken håller längre än sulorna, men det kanske är inbillning.
Bävar lite för när det blir dags att byta däck på elscootern. Verkar komplicerat och krångligt. Den dagen, den sorgen! Kanske kan hitta någon företagssam ungdom som tar sig an det.
Angående Onewheel-makapären som dryftas så påminner den lite om brädorna från Boosted som jag halvt var lite inne på att införskaffa ett tag. Verkar kul, men känns också som att jag skulle slå halvt ihjäl mig med tanke på att jag knappt kunde stå på en mer eller mindre stationär skateboard de gånger jag provade det som barn.
Nu får du min kommentar om att jag valt till lite extra lyx på min cykel att framstå som löjlig. Känns mer som att den är inhandlad på rea på Överskottsbolaget nu
Håller med. Det blir verkligen skillnad på att gå från att cykla en och en halv timme per dag till att på sin höjd röra sig mellan vardagsrummet och köket någon gång i timmen.
Jag har själv läst fel några gånger, trots att det var jag själv som skapade tråden, så det är högst förståeligt måste jag säga