Vad kör du för billigt(?) icke-biligt?

För mig är det min mtb som är mitt dyraste transportmedel. Det är en cykel som jag har byggt ihop själv med ram och lösa komponenter. Priset landade någonstans runt 100-120k. Jag värderar den både prismässigt och känslomässigt mycket högre än min bil.

Jag kör dessutom ca 200mil mer om året på cykeln än vad jag gör med bilen (1200mil cykel jämfört med ca 1000mil med bilen).

Cykeln används mestadels till träning och tävling. Pendlar även ibland med den (ca 20km mindre asfaltsväg till jobbet).

Utöver själva kostnaden för att bygga cykeln så tillkommer ju reservdelar till främst drivlinan och olika lager som behöver bytas ibland, samt service av dämpare och framgaffel, och ett par olika uppsättningar däck. Uppskattar dessa kostnader till ca 10.000kr om året. Så ca 850kr/månad.

Fördelar - Träning såklart och mycket roligare än att köra bil. Nöjet och glädjen med att skruva och mecka med den. Känns mer miljövänligt. Vet dock inte hur tillverkning av cykel och delar påverkar miljön. Är ju mycket kolfiber t.ex.

Nackdelar - Lite mer utsatt i trafiken. Kör dock nästan aldrig större vägar med mycket trafik. Är ju mest i skogen eller på grusvägar. Till jobbet är det en mindre asfaltsväg genom skogen och det är inte särskilt många bilar man möter där. Ännu en nackdel är att jag aldrig skulle få för mig att ställa den ute någonstans. Måste förvaras inlåst inomhus. Bor dock mitt i stan (läs byn) med gångavstånd till allt jag behöver.