Vad räknas som inkomst för huvudregeln?

Jag tänker använda huvudregeln för utdelning av inkomståret 2024. Jag har en bilförmån på ca 6000 kr, räknas den in som lön eller är det den faktiska lönen som ligger till grund?
I så fall behöver jag ta ut en justerad lön i december.

Endast kontant lön. Därför många höjer lönen och nettobetalar förmånen.

https://www4.skatteverket.se/rattsligvagledning/edition/2024.6/331738.html

Nettobetalar?
Menas det att man leasar bilen privat då?
Eller gör man löneavdrag för förmånen?

Man vill nettolöneväxla och inte bruttolöneväxla när man använder sig av huvudregeln. Se stycket “Skillnad mellan nettolöneavdrag och bruttolöneavdrag” här.

2 gillningar

Jag blev inte klokare av att läsa den texten. Hänger det mest på att inte rubba sin SGI eller att maxa sin utdelning?
Som det ser ut idag, plockar jag ut en lön på ca 51 000 kr och har förmånsvärdet på 6000 utöver lönen. Tjänar jag på att göra annorlunda för att maxa min möjlighet till högre utdelning?

1 gillning

Om förmånsvärdet läggs utöver lönen som ett bruttolöneavdrag är din egentliga lön 57 000 kr. Det innebär att du åker på statlig inkomstskatt. Något man gärna undviker när man har möjlighet att sätta sin egen lön.

Ett alternativ är att göra ett bruttolöneavdrag. Då drar du bort 6 000 från bruttolönen vilket innebär att lönen efter avdrag blir 45 000 kr. Det här är inget bra alternativ. Det sänker SGI, PGI och det lönebaserade utdelningsutrymmet.

Så om du istället betalar ut lönen som vanligt och därefter sätter tillbaks 6 000 kr, gör du ett nettolöneavdrag. Då är bruttolönen fortfarande 51 000 kr. Det här alternativet landar de flesta egenföretagare i, inklusive undertecknad.

2 gillningar

OK, är det en transaktion som måste vara spårbar? Eller kan jag på lönespecifikationen dra av 6000 kr efter skattade pengar?
(Jag har precis börjat att sätta mig in i detta då jag inte har plockat ut lön förrän i april i år, bolaget har varit verksamt sedan 2023).

Sköter du bokföring och lön själv? Fortnox förklarar här hur det går till, Nettolöneavdrag för bilförmån | Fortnox
Om du använder Fortnox eller liknande och är osäker på hur du ska göra går det nog att kontakta supporten.
Jag rekommenderar att använda denna metod då den ökar löneunderlaget till 3:12 reglernas huvudregel. :slight_smile:

Tack,
Jag har en som sköter bokföringen och använder mig av Fortnox. Ska läsa där. :slightly_smiling_face: