Vad ska jag tänka på vid intervju på nytt jobb?

Hej forumet!

Det är nämligen så att jag har blivit förfrågad om en ny position på jobbet. Har tidigare jobbat som receptionist på en camping och ägarna frågade mig nyligen ifall jag ville ta över som platschef.

Vi ska ha möte på måndag gällande detta.

Vad ska jag ställa för frågor på intervjun, vad är rimlig lön? Hur stor del av lönen bör jag investera?

Tack!

3 gillningar

Hej, välkommen till forumet och grattis till jobberbjudandet!

Vad som är en rimlig lön för en platschef på en camping ligger utanför mitt kompetensområde men gissar att det beror på campingens storlek och läge, vilket rimligen påverkar omsättningen. Är inte så mycket för fackförbund men vid ett sådant här tillfälle är det läge att kontakta ditt om du har ett och efterfråga lönestatistik för platschefer och förhoppningsvis nyansera den diskussionen efter dina förutsättningar med någon som själv kan något om branschen.

Viktigt att du har med dig att du inte behöver tacka ja till vare sig en tjänst eller lön på en gång om du väntar på uppgifter du behöver. Ingen seriös arbetsgivare blir sur om du tackar så mycket för förtroendet och att du behöver tänka lite på saken och bokar in ett nytt möte om en vecka.

Med en ny tjänst med nytt ansvar är det också viktigt att klargöra dels vilka ansvar du har men också vilket mandat du har att själv påverka. Blir du lönesättande chef med stort personalansvar? Ska du hålla utvecklingssamtal med anställda? Får du ett stort ekonomiskt ansvar med bokföringsuppgifter? Vilka är dina arbetstider och förväntas du vara nåbar 24/7/365? Tjänstetelefon är väl givet med en sådan tjänst. Tjänstebil, kan det vara aktuellt?

Kolla upp vad som är normen om du inte redan är tillräckligt insatt, varför inte med facket om du ändå diskuterar lön med dem.

Hur stor del av din lön du ska investera beror förstås på vilka utgifter du har och på hur stor del du är villig att avstå från idag för att förhoppningsvis göra vinst på i framtiden men möjligen också förlora. Beror också på om du ser stora utgifter i närtid som du behöver spara ihop en större buffert till först, utöver den grundbuffert du redan bör ha innan du investerar överskottet. Mellan tummen och pekfingret brukar 10% av bruttolönen anses som en bra summa att sikta mot och på sikt gärna överträffa.

3 gillningar

Hejsan!

Tack för ett långt och bra svar. Tog med mig detta i samtalet med ägarna idag. De var helt okej med att vänta med mitt svar så jag ska återkomma till dom om några dagar. :slight_smile:

2 gillningar