Vad skulle du göra om du vann 10 miljoner på Lotto?

10 miljoner blir lite tajt till ett boende i LA… :slight_smile:

Vilket område i LA? Vi brukar hålla till i Newport, Redondo eller Venice när vi är där.

Någonstans runt LA ska det vara, inte venice. Santa barbara kanske :yum:

Sluta jobba på dagen och aldrig någonsin arbeta igen. Därefter ägna mig åt mina intressen, träning, gaming, litteratur, diy möbelrenovering, fotografi, resa, matlagning o säkert 10 saker till (som jag inte orkar engagera mig i när jag arbetar).

3 gillningar

Skulle gör mig fri från lån (Bolån, csn), köpt drömhäst åt flickvän (helt onödigt men varför inte), nya bil och sedan investerat resterande.

2 M till mina föräldrar
1 M till min bror
1.6 M för att betala av huslån
200k för ny bil
500k renoveringar på huset

Resterande 4.7M hade investerats.

Hade nog gått ned till 75% arbetstid också.

1 gillning

10 miljoner kanske inte är så mycket utifrån vad du har idag. Men spetsar man till frågan din så undrar jag om du skulle göra något annolrunda mot i dag om du vann 500 miljoner på lotto?

2 gillningar

2st bilar = 1miljon.
Hustomt = 1 miljon.
Hus = 3 miljoner.
Lysa 90/10 = 5 miljoner.

Intressant hur många i tråden som vill köpa grejer /spendera massor pengar på “prylar” o dyra boenden…

Jag inser dock nu att jag skulle nog ge lite till mina syskon. Betala av brorsans CSN-lån, betala av syrrans skulder och ge min sambo en miljon att investera och som tack för han räddat mitt liv och lärt mig hur pengar fungerar.

De resterande 8.5miljonerna skulle jag behålla för mig själv och därmed ha möjlighet leva ett liv i extrem lyx. Resa oavbrutet på vinterhalvåret från världsmetropol till paradis med turkosa vatten och palmer, träffa nya människor, inspireras, leva och äntligen kunna andas, fri från tvång och krav.

Skulle sälja villan och istället köpa mig o sambon ett ett litet vinterbonat torp, några hektar tomt med minst 5 mil till närmaste större väg eller granne - lugn och ro på sommaren när jag/vi är hemma i Sverige.

2 gillningar

Jag köper aldrig lotter. Trots det brukar jag regelbundet vinna stora belopp på olika internetlotterier. Det verkar dock så besvärligt att få pengarna utbetalade, man måste t ex skicka alla sina bankuppgifter, så jag har hittills kastat mejlen med vinstbesked utan åtgärd. :clown_face:

8 gillningar

Jag hade stannat i sängen ett tag och bara njutit av vetskapen att jag kan arbeta om jag vill, kan betala av lånen om jag vill, kan köpa ngt dyrt om jag vill, kan ge bort pengar om jag vill,…
Vad jag sen faktiskt gör är en helt annan fråga.
Att kunna välja är frihet😌

3 gillningar

Lever man själv utan att arbeta finns inte så starka drivkrafter att gå ur sängen om man inte måste.

Arbete strukturerar dagen och livet, men det tappas lätt av den som inte arbetar längre.

För att fylla sitt liv med meningsfulla aktiviteter, och kanske även vara produktiv på något sätt, är bra med en tydlig struktur på dagen.

Det är härligt att inte behöva arbeta längre, men vann jag 10 miljoner skulle jag nog byta bil och boende, köpa bostad till mitt barn etc.
Hobbies, motion, livsstil skulle nog vara lika som idag.

Jag skulle nog investera ungefär som idag, men med ännu större proportion ränta än nu.

Intressant att skumma allas svar.

Hade jag vunnit tio mille hade jag bestämt en dejt med @janbolmeson så jag fått vägledning i hur investera det på ett sätt som gör att det ger mig “en lön” varje månad, och eftersom jag klarar mig på under 25 papp/månad (netto) misstänker jag att det vore högst görbart.

Sen hade jag skrivit mer. Poddat mer. Gjort mer av allt material jag har.
Men nog hade jag fortsatt ta betalda uppdrag också, tycker ju om mina kunder och klienter vettja!

Det hade känts skönt att kunna bistå kidsen med kontantinsats/lån om/när bostadsköp blir aktuellt framöver.

Och så hade jag fiffat till tomten lite mer, men… jag tycker om mitt hus precis som det är (fast skorstenen hade fått sig en ny liner i rökkanalen, det hade den, och kanske jag faktiskt sett till att byta tillbaka till “nya gammaldags fönster”), bil vill jag inte ha, längtar inte bort öht utan är så löjligt nöjd här hemma. Så det hade blivit en slant över till regelbunden välgörenhet också. Och hade kunnat tänka mig att leka Secret Santa på olika vis till några väl utvalda vänner och släktingar. Det vore kul. :mrs_claus:t2:

3 gillningar

Personen i kassan? :slightly_smiling_face:

Jag skulle aldrig köpa en lott, så det skulle till att jag fått den av någon som gåva. :slight_smile:

Jag skulle bygga ett stall och ridhus på vår gård. Det kommer jag nog aldrig ha råd till om inte nåt liknande mirakel hände.

Vad skulle du göra om du vann 13 miljarder på Lotto?

1 gillning

Ekonomiflyg (med extra benutrymme för att lyxa till det) till Las Vegas, allt på Roulette lucky 7.

35X pengarna är nästan en halv triljon kr. Och inte ens i närheten av Elon Musk. Helt sjukt!

2 gillningar

Kul att läsa vad folk skriver i chatten om det på Aftonbladet!

Jag skulle nog vara i chocktillstånd i ett år, och vänta tills det lagt sig så jag kan tänka någorlunda rationellt kring mina ekonomiska beslut.

Först skulle jag bestämma mig för en summa jag skulle vilja behålla, kanske runt 150 mkr. Resten skulle jag skänka till forskning och eventuellt starta egna ideella organisationer för välgörande ändamål.

För 150 mkr skulle jag då köpa nytt boende i Sverige samt semesterboende utomlands, resa en massa, investera på börsen, och dela med mig till mina närmaste genom att hjälpa dem bli skuldfria.

Jag skulle berätta för mina nära att jag vunnit en del pengar, men inte hur mycket, för det tror jag kan bli problematiskt på många sätt.

2 gillningar

Redan i mål men och mina planer rullar redan. Men det skulle absolut bli ett bra tillskott. :slight_smile: Jag skulle fördela den på de 10 fonder jag har på Avanza. Kanske “bara” 8 och 2 på mina utdelningsaktier.

image

Vad betyder det? Har inte de som betalar bäst mest behov i det stora hela?

Av alla andra som behöver hjälp; var skulle du börja? Går du på magkänsla och hjälper bara så mycket att du själv mår bra, eller hjälper du genom anonyma transaktioner helt utan att låta känslor påverka? Hjälper du även om det leder till djupare problem på längre sikt? Hur hanterar du risken för att du utför rena björntjänster?

Mitt svar på trådstarten; Jag skulle ifrågasätta allt jag är och står för och slitas mellan olika infallsvinklar utan att egentligen göra någonting annorlunda.