Nedan är en skärmdump på ett av mina lek-konton hos Avanza. Det visar den tredjedel av portföljen som jag inte lyckats sälja med vinst ännu. Alla aktier köptes den 2021-03-08 med viss påfyllning under mars och april. 33% av dessa aktier har varit uppe på plus någon eller några gånger sedan köp.
Jag är intresserad av att läsa hur just DU hade tänkt och känt om det varit DIN portfölj.
Jag hade aldrig behållit en dålig investering i hopp om att den ska gå upp på plus. Vid varje givet tillfälle så bör pengarna sitta i det som har bäst odds att bli bra. Om din analys av de här aktierna fortfarande tyder på att det är bra investeringar så kan du behålla dem. Om du har andra investeringar som du tror kommer gå bättre så kan du lika gärna flytta pengarna.
Allt är fint, ibland vinner man och ibland förlorar man.
Jag hade först och främst utgått från att marknaden är sämre på att prissätta aktierna än vad jag är.
Sen hade jag öppnat mitt excelblad och uppdaterat marknadspriserna.
Gjort lite research på varje bolag och stoppat in deras senaste publicerade siffror.
Samt uppdaterat mina tre gissningar för vinsttillväxt för varje bolag, en för ekonomiskt dåligt år, en för ett förväntat år och en för ett väldigt bra kommande år.
Ut från det hade mitt excelblad skrivit ut 3 förväntade avkastningar de kommande året.
Alla under 10% i normalfallet av tillväxt hade jag sålt. Alla över 15% i normalfallet hade jag köpt mer av. Sen resten blir lite av en bedömningssport.
Om jag har förlorat pengar eller inte på aktien ser jag som irrelevant. 60k är så lite pengar ändå.
Ser många bolag som ARK (Cathie Woods) ägt eller fortfarande äger. Du verkar gilla högt värderade tillväxtbolag
Jag tycker personligen inte det är relevant alls huruvida de är på minus eller plus. Om jag gav dig cash idag, hade du investerat dem i dessa bolag? Om nej = sälj dina innehav. Om ja = behåll dina innehav.
Att det är väldigt svårt att vinna över marknaden…
Se det som är lärdom. Svårt att slå index utan att investera i indexprodukter. Jag hade sålt allt. Varför hämta igen förlusterna i det som du förlorat i? Sälj och köp en global indexfond hade jag gjort
Hej,
Jag hade funderat hur det blev så. Om det var ett medvetet val att ha den här typen bolag för att jag vill ha det för att jag tror på det långsiktigt hade jag sålt de jag bedömer ha mindre potential framåt (tex något har försämrats i framtidsutsikterna). För att vikta upp de andra innehaven som har samma som jag trodde förut eller mer framtidsutsikter men har gått ner.
Alternativt om jag vill ha tech men det här fick mig må dåligt hade jag tagit in en techfond istället (för allt eller hälften).
Hade nog också sålt allt som inte gör vinst då jag tycker såna bolag är för svåra att bedöma. Svårt att bedöma vinstmarginaler på unika framtidsbolag som aldrig gjort vinst. Potentialen ligger ju i att det är nytt och hur kan jag då bedöma framtida marginaler.
En till sak som jag själv gjort är att ha en stopploss på individuella aktier. Jag har det för att när något gått ner mer än 10-20% så är det sällan jag kommer klara av att ha det innehavet under lång tid även om det skulle ligga still än mindre om det fortsätter ner. Det har räddat mig flera ggr.
Noterar att stor andel av rösterna ännu så länge ligger på ont i magen och sälj omgående. Själv har jag reagerat på så sätt att jag tydligen har tagit bort det här kontot från min sammanställning över min ekonomi . De här pengarna finns inte någonstans i mitt kalkylblad. Det är inte för att jag inte respekterar pengar och dess värde, utan mer att jag skrivit av det hela som en förlust jag inte kommer få tillbaka.
Samtidigt ser jag deras respektive case och tror på dem, med några undantag. Några av företagen på listan har landat i rättsliga problem över i USA och det oroar mig mer än deras marknadsposition och framtidsutsikter. Det gäller StoneCo, Berkeley Lights och Plug Power. Samtidigt har de en sådan position i marknaden att det ser bra ut om allting går som det skall för dem. Sedan tidigare hade jag en del företag som tillsammans med mina indexfonder blev för stora i totalen, exempelvis Tesla så de såldes av.
Hur bedömer du det? Jag kan inte se något som har så mycket bättre odds att jag hellre har de där.
Det är en inspirationskälla faktiskt till vilka branscher och företag som de anser ha framtiden för sig. Utifrån den bruttolistan gick in på respektive bransch och letade upp de som hade bäst förutsättningar i en sammanlagd bedömning. Som flera skrivit, det är svårt att slå marknaden med så litet urval .
Är det vad du hade gjort, även om den här potten aktier varit växelpengar i din samlade börsinvestering?
Där sätter du fingret på något som är jättesvårt med sådana här förhoppningsföretag där ett av få tal som ens är värt kolla på är PEG. Något av de gjorde en kvartalsrapport där de gick från 400% till 300% vinstökning. Det gjorde att aktien dök runt 20% samma dag. Det är VÄLDIGT stor volatilitet och även beta på de flesta av dessa bolag. Is i magen gäller .
Din tidshorisont är ett år maximalt eller ett år i stöten?
Japp, det är vad jag hade gjort. Har själv gjort det nyligen nämligen. Sålt av min lekhink helt och investerat dessa pengar i en indexfond istället även om det var småpengar det handlade om.
Edit: Nu har jag lekhink igen så det varade inte så länge
Hur lägger du en fungerande stop-loss på amerikanska aktier? Jag lyckas bara få en sådan att vara över dagen på Avanza. Vid stängning tas den bort och det går inte sätta ett slutdatum heller .
Herregud, det är väl inget problem. Minus 3% i värsta tech frossan
Jag hade behållit och tittar till dem om 5 år och sedan om 5 år igen. Sådana bolag köper man inte utan att ha 5-10+ års horisont och det är kanske där det gick snett för dig.
Det räcker att en av dem lyckas och blir en multi-bagger så får du ändå en fin CAGR på dem även över många år. Och om inte, så har du så mycket andra pengar om 10 år att du inte bryr dig om dessa 40 kkr
Min lek-Tech portfölj (ca 1 år gammal) har vänt från +20% till -20% i en handvändning och det är som väntat för den typen av lekar. Blodvite uppstår!
Lärdomen är kanske att du inte ska göra en sådan lek till i framtiden. I all välmening Lekhink är lekhink. Man ska inte gråta över den mer än över en utspilld öl dvs inte alls.
Jag hanterar det manuellt genom att hålla koll. Funkar bra för min del, men säkert enklare för mig då jag har betydligt färre innehav och mindre volatila. Automatisk stopploss tar ju inte hänsyn till splittar eller utdelningar etc. Så kan va farligt.
Jag kollar inte ens på hur det går för dagen längre . Det slutade -4,75% igår så nu är det jämnt -60% för kvarvarande innehav.
Jag är så glad över att min ekonomi har utvecklat sig så bra under senaste åren. Det gör att jag har råd att göra sådana här experiment med dessa summor utan att känna något mer än “attans”. Hade det varit min portfölj för 20 år sedan hade det varit fullständig katastrof. Nu är det en axelryckning och en liten suck att det inte blev bättre. Det är alltid kul när det går bra. Det är som du skriver en lärdom. Fundera igenom varför det blev som det blev och vilka tankar och beslut som ledde hit.
Lite tekniska data kring skärmdumpen. Genomsnittlig volatilitet är 67%, Beta ligger uppåt 1,20, P/E runt -40 och P/S runt 9,5. Väldigt hög risk, då 7 (max) på KIID-skalan som visas för fonder ligger på volatilitet över 25%. Denna portfölj är off-the-chart riskabel.
Vad jag tolkar in i ditt svar är att du hade behållt den, i likhet med din egen tech-lekhink?
Ja precis! Jag gör så, men nu är min tech-lekhink under uppbyggnad (1 år av 3 avverkade) så jag ska plöja in 2 X pengarna i den dvs lite mer happy camper eftersom jag köper i tech frossan. Jag kör på en lek med Fool.com och deras Rule Breaker tjänst. Extrem extrem risk men såklart bara en liten liten del av totala kapitalet.
De flesta bolagen på Nasdaq är i “bear market”. Det är några få stora giganter (FANG typ) som håller uppe indexet i nuläget. Väldigt många av små/medelstora bolag har rasat något enormt (som i din lista). Min värsta är typ -80%.
Alltså att sälja nu är helt klart att sälja i en krasch. Det är ju precis tvärtemot vad vi säger man ska göra i en krasch - antingen sitta stilla, eller fortsätta månadsspara eller t.o.m. mer aggressivt plöja in mer pengar (som tex Jans rek i mars 2020). Visst kan man sälja om man är övertygad om att man inte “byggt en bra båt”. Å andra sidan ska lekhinken vara just en lek och tåla att gå till noll.
Nu är ju detta inte en generell krasch utan mer “ränta ska gå upp, så P/E tal (P/S tal) går ner” kraschen inom högt värderade tillväxtbolag… som många väntat på. Detta kan såklart hålla på rätt länge dvs det blir sannolikt värre före det blir bättre, beroende på hur högt man gissar att räntan ska gå (P/E tal går ner) … alltså måste man kunna ha is i magen.
Om jag tolkar dig rätt så är du “färdig” med denna lekhinken, och mht hur du känner så skulle jag inte rekommendera att plöja in mer pengar i den, utan snarare ta det väldigt långa spelet och sitta still i båten i 5, helst 10 år, eller mer. Det är den tidshorisonten man bör ha på sådana här extrem risk spel
Det räcker med att ett par av dem lyckas bra, eller t.o.m. att en blir en raket. Har man lite tur så ligger där en Amazon eller NVIDIA i gänget. Visst, “lottsedel” men så är det ju att speca i små high tech bolag.
Såklart om du sover dåligt eller tänker väldigt mycket på detta, så likvidera skiten och gå vidare.
Men om det känns OK, lite småjobbigt typ, så hade jag kört 5-10 års horisont på det.