Bolåneräntorna är på väg ner och enligt riksbankens prognos väntas ytterligare en sänkning i 2025.
”Du är dum om du binder när räntorna är på väg ner”…det hör man ofta.
Kloka forumet, kan ni hjälpa mig förstå vad skulle till för att räntorna skulle ”rasa”, och på så vis göra det är extremt fördelaktigt att ha en rörlig ränta?
För i takt med att styrräntan sänks, så tycks ju de långsiktiga (1,2,3 åringarna) räntorna stiga.
De rörliga räntorna ligger väl säg +1% från styrräntan, medan 1-2 åringarna ligger ca 0.5% från styrräntan. Så i mitt huvud verkar det ju inte helt fel att binda (om man antar att styrräntan inte rasar).
Kika istället på de olika prognoser som finns för styrräntan och bundna boräntor. Styrräntan väntas inte bli lägre än 2-2,5 och då kommer inte de rörliga lägre än 2,5-3,0. Bundna något högre.
Om det sedan inträffar något helt oväntat kan räntor falla ned mitt noll men även stiga hur högt som helst egentligen.
De långa räntorna stiger enbart pga bond vigilante, en tro på att Trumps politik innebär ökad inflation och USAs statsskuld. Inflationsrisken finns inte längre då det inte trycks lika mycket pengar som för några år sedan