Vad spelar rabatten/premien för roll när jag köper investmentbolag?!

Det snackas mycket om rabatt respektive premie vid köp av investmentbolag.
Det låter ju kanon med “rabatt”,men hur och när får man glädje av den rabatten? Låt säga att jag köper en aktie för 100 kr,som “egentligen” skulle kostat 125 kr pga rabatt.
När jag sedan säljer den kommer ju ingen vilja betala mig 125 kr för den om rabatten fortfarande är densamma?! (Ponerar att aktiekursen ligger kvar eller har landat på 100 kr igen).

Så,på vilket sätt gagnar egentligen rabatten mig?!

Rabatten gynnar dig eftersom den underliggande intjäningen är större än vad du betalar för. Det finns flera aspekter av det.

I relation till aktiekursen spelar rabatt/premie främst roll som en sorts värdemätare över värderingsläget i stort. Det normala läget är att det ska finnas en rabatt och historiskt har det i allmänhet gjort det. Storleken har dock varierat kraftigt. Att vi nu har motsatt läge är ett tecken på att bolagen och sektorn har en ovanligt hög värdering. Det kan förstås vara motiverat men innebär också en högre risk.

1 gillning

Ok! Är det måhända även kopplat till storleken av direktavkastning/utdelningar?!

Det är alltid en aspekt men i första hand är det ju den totala intjäningen per aktie som är intressant.