Högre förväntad avkastning på börsen vid högre ränteläge?

Minns det som att jag hörde nåt från dig Jan i stil med att om räntan är högre är det rimligt att anta en högre avkastning på börsen? Hittar inte tillbaka till avsnittet nu dock :joy: Tror det handlade om spara/amortera.

Har jag fått det helt om bakfoten och om inte, hur ser logiken ut bakom detta?

Jag tolkade det som att om du kan få, låt säga, 4% riskfritt så är det rimligt att tänka sig att börsen kommer avkasta ännu mer. Kan som sagt vara helt ute å cykla.

Förstår att det kortsiktigt kan spreta hej vilt men om vi jämför en tioårsperiod med nollränta motsvarande en annan lika lång period med styrräntor i nuvarande läge.

Skulle man kunna få ut mer i riskfria investeringar än i riskfyllda investeringar, skulle ingen köpa de senare. Därför ser det heller inte ut så annat än i kortare perioder. Marknaden tenderar alltså att reglera sådant här själv.

2 gillningar

Man kan googla på equity risk premium tex. Riskfri ränta verkar vara det som i grunden påverkar väldigt många andra investeringar och kan påverka förväntad avkastning.

2 gillningar

Viktig detalj är att ofta “reglerar” marknaden detta genom att priset på aktier sjunker med stigande ränta, vilket då sänker P/E-kvoten och därigenom ger mer utdelning för pengarna framgent. Sen när räntan sjunker kan man också få ökad avkastning genom stigande aktiepriser.

5 gillningar

Ställde exakt samma fråga i denna tråd! Fick många bra svar :+1:

2 gillningar