Minns det som att jag hörde nåt från dig Jan i stil med att om räntan är högre är det rimligt att anta en högre avkastning på börsen? Hittar inte tillbaka till avsnittet nu dock Tror det handlade om spara/amortera.
Har jag fått det helt om bakfoten och om inte, hur ser logiken ut bakom detta?
Jag tolkade det som att om du kan få, låt säga, 4% riskfritt så är det rimligt att tänka sig att börsen kommer avkasta ännu mer. Kan som sagt vara helt ute å cykla.
Förstår att det kortsiktigt kan spreta hej vilt men om vi jämför en tioårsperiod med nollränta motsvarande en annan lika lång period med styrräntor i nuvarande läge.
Skulle man kunna få ut mer i riskfria investeringar än i riskfyllda investeringar, skulle ingen köpa de senare. Därför ser det heller inte ut så annat än i kortare perioder. Marknaden tenderar alltså att reglera sådant här själv.
Man kan googla på equity risk premium tex. Riskfri ränta verkar vara det som i grunden påverkar väldigt många andra investeringar och kan påverka förväntad avkastning.
Viktig detalj är att ofta “reglerar” marknaden detta genom att priset på aktier sjunker med stigande ränta, vilket då sänker P/E-kvoten och därigenom ger mer utdelning för pengarna framgent. Sen när räntan sjunker kan man också få ökad avkastning genom stigande aktiepriser.