Hej! finns det någon här på detta forumet som arbetar som managementkonsult inom t.ex. välfärdssektorn som kan ge en bild av hur ingångslönerna och löneökningen brukar se ut. Jag förstår ju att det säkert kan skilja sig åt en hel del men vill mest få en uppfattning.
Det är rätt svårt att säga då företag är rätt olika i sin prissättning, ett företag som Volvo kan ha extremt stora diffar på en roll som projektledare på Volvo trucks jämfört mot Volvo cars, det kan skilja 30%.
På exakt samma roll.
50k - 60k i ingångslön hos bolagen som BCG, McKinsey osv.
35-40k i ingångslön hos managementkonsultrollerna på ”the big 4”.
10% - 20% löneökning per år (plus ökning i bonusnivåer) tills du kommer upp mot 100k (plus bonus). Beror lite på hur din karriär ser ut därefter.
Hej. Jag är pensionerad partner Ernst & Young Consulting. Lönerna som nyexaminerad börjar på 30 tkr. På McKinsey som betalar bäst börjar lönerna på 35 tkr. Inom några år har du dubblat din lön. Partners ligger mellan 2-4 mkr
Hur kommer man in där?
Låter lågt om du menar att det där är 22/23 års ingångslöner?
Plugga på universitetet, få bra betyg, gör något lite extra, knåpa ihop ett CV och ett bra personligt brev och sök något av alla jobben de har ute.
Det där är fel. Jag har en kompis som ska börja där i höst, helt nyexad. Han går in på 37 tkr.
Jag som också jobbar som HR personal för ett konsultbolag har samma prisbild som Sven_Christer, sen kan det skilja enormt i rater.
Vad för konsultbolag? De större betalar bra mycket mer än 30 tkr. Det låter som en 10 år gammal siffra. Sen om det är någon liten konsultfirma med sämre renommé kanske det ni stämmer säger.
Vårt konsultbolag heter TopTeam om det är relevant, vi har varit verksamma i två år.
Men jag vet inte med @Sven_Christer men vi anställer nästintill alla våra konsulter, dvs så oavsett om man är på bänken eller ute i uppdrag så har man alltid samma rate.
Ok! Det tror jag definitivt är relevant. De stora välrenommerade konsultbolagen attraherar toppstudenter från civilingenjörsutbildningar, att de skulle ligga under sveriges ingenjörers rekommenderade ingångslön (37 tkr i skrivande stund) stämmer ej som sagt.
Varför inte?
Ingångslönerna för den breda massan på dessa bolag är något under det skulle jag säga, men ja däromkring beroende på vilket bolag man går till. Men ja du har helt rätt om att nivån ligger däromkring för Civilekonom / civilingenjörs ingångslönerna för managementkonsulter.
Vet att alla big 4 bolagen höjde sina ingångslöner till både revisorassistent jobben och juniora managementkonsult-rollerna ganska kraftigt för 1.5 år sedan. Så de som pratar om ingångslöner på 30k i den här tråden ligger för lågt. (Men allt beror ju på hur man definierar en managementkonsult och vilket bolag det handlar om. Viktigt här att skilja på managementkonsult och ett allmänt konsultbolag).
Som anställ på ett av de tre främsta (McKinsey, BCG, Bain - även kallade MBB) kan jag intyga att ingångslönen i dagsläget ligger på ca 55k, med en förväntad årsbonus motsvarande ca en månadslön.
Second tier-firmor ligger ofta runt 45-50k. Sedan finns det även ett gäng under 40k.
En vanlig utvecklingskurva för den som blir kvar länge är ca 2 år i varje roll, med ganska brant ökning i ersättningen.
35 för MBB är väldigt utdaterad data. Här finns rätt färska indikativa siffror för många av branschens bolag inklusive MBB och Big4: Konsultfirmor | Kollalönen.se - Ingångslön och lönestatistik
Hej. Ursäkta det skulle stå BGC, Bain, PA ca 35 och McK ca 50
Fel det också. BCG också kring 55 k. Har kompisar som går in på den lönen och det stämmer också med vad olika hemsidor visar.
Kanske lite OT men är det inte så att dessa ingångslöner ofta i praktiken innebär långt fler än 40 timmar per vecka och en förväntan på att arbeta rätt många obetalda övertidstimmar?
Jo absolut.