Hej! finns det någon här på detta forumet som arbetar som managementkonsult inom t.ex. välfärdssektorn som kan ge en bild av hur ingångslönerna och löneökningen brukar se ut. Jag förstår ju att det säkert kan skilja sig åt en hel del men vill mest få en uppfattning.
Det är rätt svårt att säga då företag är rätt olika i sin prissättning, ett företag som Volvo kan ha extremt stora diffar på en roll som projektledare på Volvo trucks jämfört mot Volvo cars, det kan skilja 30%.
På exakt samma roll.
50k - 60k i ingångslön hos bolagen som BCG, McKinsey osv.
35-40k i ingångslön hos managementkonsultrollerna på ”the big 4”.
10% - 20% löneökning per år (plus ökning i bonusnivåer) tills du kommer upp mot 100k (plus bonus). Beror lite på hur din karriär ser ut därefter.
Hej. Jag är pensionerad partner Ernst & Young Consulting. Lönerna som nyexaminerad börjar på 30 tkr. På McKinsey som betalar bäst börjar lönerna på 35 tkr. Inom några år har du dubblat din lön. Partners ligger mellan 2-4 mkr
Hur kommer man in där?
Låter lågt om du menar att det där är 22/23 års ingångslöner?
Plugga på universitetet, få bra betyg, gör något lite extra, knåpa ihop ett CV och ett bra personligt brev och sök något av alla jobben de har ute.
Det där är fel. Jag har en kompis som ska börja där i höst, helt nyexad. Han går in på 37 tkr.
Jag som också jobbar som HR personal för ett konsultbolag har samma prisbild som Sven_Christer, sen kan det skilja enormt i rater.
Vad för konsultbolag? De större betalar bra mycket mer än 30 tkr. Det låter som en 10 år gammal siffra. Sen om det är någon liten konsultfirma med sämre renommé kanske det ni stämmer säger.
Vårt konsultbolag heter TopTeam om det är relevant, vi har varit verksamma i två år.
Men jag vet inte med @Sven_Christer men vi anställer nästintill alla våra konsulter, dvs så oavsett om man är på bänken eller ute i uppdrag så har man alltid samma rate.