Jag är civilekonomstudent och står inför en ekonomisk situation som jag gärna vill ha era råd kring.
För att ge lite bakgrund: Jag tar fullt CSN, jobbar vid sidan av två jobb, och bor hemma. Min totala nettoinkomst, inklusive CSN, ligger på cirka 20 000 kr per månad. Jag håller stenkoll på min ekonomi och har totala månadsutgifter på 12 500 kr, eftersom jag hjälper till mycket hemma.
Nyligen behövde jag tömma alla mina investeringar och buffert på grund av en oförutsedd händelse, så nu börjar jag om från noll.
Jag tar examen om 2,5 år och ska jobba som managementkonsult, räknar med en ingångslön på cirka 36 000 kr i Stockholm. Då kommer jag också att behöva flytta till en hyresrätt till Stockholm. Dessutom planerar jag att gifta mig om cirka 4 år, vilket jag räknar med kommer att kosta mig omkring 200 000 kr. Vill även ha kvar en del av sparande efter bröllopet såklart.
Min fråga är: Hur skulle ni investera på bästa sätt i min situation? Tack på förhand för era tips!
Med så kort sparhorisont skulle jag säga vanligt sparkonto med bra ränta och lägga undan sä det i alla fall finns för de större utgifterna närmaste 5-6 åren.
Parallellt med detta ett fondsparande i mindre skala (tusenlapp i månaden?) för sånt som kommer längre fram så du kommer igång med det också.
Det var som fan. På min tid väntade vi oftast med att leta jobb åtminstone till sista året.
Kanske kan vara något. Då bör du ha ett annat perspektiv dessutom. Inte minst eftersom “managementkonsulter” värda namnet bör tjäna betydligt mer i ingångslön.
Likaså här; ta det som det kommer. Bra med planering men lugn.
Du kommer bara att få högre och högre inkomster. Jag hade haft svårt att låta bli att riskexponera hela kapitalet, dvs sätta allt på börsen. Beroende på hur mycket trygghetsnarkoman du är går det ju att tänka sig en kombination med fasträntekonton.
Med en civilekonomexamen ska du absolut inte ligga under 42k i Sthlm.