Jag är civilekonomstudent och står inför en ekonomisk situation som jag gärna vill ha era råd kring.
För att ge lite bakgrund: Jag tar fullt CSN, jobbar vid sidan av två jobb, och bor hemma. Min totala nettoinkomst, inklusive CSN, ligger på cirka 20 000 kr per månad. Jag håller stenkoll på min ekonomi och har totala månadsutgifter på 12 500 kr, eftersom jag hjälper till mycket hemma.
Nyligen behövde jag tömma alla mina investeringar och buffert på grund av en oförutsedd händelse, så nu börjar jag om från noll.
Jag tar examen om 2,5 år och ska jobba som managementkonsult, räknar med en ingångslön på cirka 36 000 kr i Stockholm. Då kommer jag också att behöva flytta till en hyresrätt till Stockholm. Dessutom planerar jag att gifta mig om cirka 4 år, vilket jag räknar med kommer att kosta mig omkring 200 000 kr. Vill även ha kvar en del av sparande efter bröllopet såklart.
Min fråga är: Hur skulle ni investera på bästa sätt i min situation? Tack på förhand för era tips!
Med så kort sparhorisont skulle jag säga vanligt sparkonto med bra ränta och lägga undan sä det i alla fall finns för de större utgifterna närmaste 5-6 åren.
Parallellt med detta ett fondsparande i mindre skala (tusenlapp i månaden?) för sånt som kommer längre fram så du kommer igång med det också.
Det var som fan. På min tid väntade vi oftast med att leta jobb åtminstone till sista året.
Kanske kan vara något. Då bör du ha ett annat perspektiv dessutom. Inte minst eftersom “managementkonsulter” värda namnet bör tjäna betydligt mer i ingångslön.
Likaså här; ta det som det kommer. Bra med planering men lugn.
Du kommer bara att få högre och högre inkomster. Jag hade haft svårt att låta bli att riskexponera hela kapitalet, dvs sätta allt på börsen. Beroende på hur mycket trygghetsnarkoman du är går det ju att tänka sig en kombination med fasträntekonton.
Med en civilekonomexamen ska du absolut inte ligga under 42k i Sthlm.
Efter 1 år som managementkonsult ska du ha 55k och sedan andra året 65k, byt jobb varje år i Sthlm annars kommer de utnyttja dig så mycket det bara går.
Hitta ett riktigt jobb så fort som det bara går. Försök att inte ha oförutsedda händelser som äter upp allt ditt sparande, låter för övrigt helt sjukt och aldrig hänt mig, vad kan det ens vara? Har dina konton blivit kapade?
Ska och ska. Det beror ju enormt mycket på vad man lägger i ordet “managementkonsult”.
Jag körde betydligt fler år som mgmtkonsult. Har kompisar som fortfarande är kvar på BCG och McKinsey nära 20 år efter examen. Deras plånböcker gråter inte direkt.
Ett sätt att få mer till sparande är att banta bröllopsbudgeten. Det är ju trots allt bara en dags aktivitet. Jag tänker att 50 000 kr borde räcka om ni prioriterar hårdare (främst på antal gäster).
Jo men menar bara att de som ska jobba som traineer på Toyota i Mjölby utanför Linköping går in på 37k, och så ska den här personen jobba som mgmtkonsult för 36k i Sthlm, helt orimligt lågt ju.
Det var detta jag tänkte göra. Har startat ett konto hos Lysa och fixat månadssparande där för 1500kr. Tänkter att det kan vara bra att börja som du säger!
Jag uttryckte mig lite konstigt angående att jag hade ett jobberbjudande. Pratade med någon som ville erbjuda mig jobb efter examen och när jag frågade vad ingångslönen brukar ligga på sa han 36 på rak arm.
Du har rätt, jag blev mest orolig för vad som kommer efter. Jag menar 200k är inte omöjligt att spara men att “bränna” det på en dag och sen se hur några års sparande bara försvinner är lite läskigt haha
Jag uttryckte mig lite konstigt angående att jag hade ett jobberbjudande. Pratade med någon som ville erbjuda mig jobb efter examen och när jag frågade vad ingångslönen brukar ligga på sa han 36 på rak arm så det var inte så att han redan idag erbjöd mig 36k om 2,5 år, my bad.
65k efter andra året låter sjukt. Har hört mycket om att löneökningarna är väldigt branta där. Jobbar du som managementkonsult, eller känner någon inom branchen?
Du jobbar t.ex. på pwc i 2 år sen tar du ett strategijobb på något annat bolag, så går du ofta från 45-52k till 65k+, nästan alla gör så i Sthlm som jag känner som är civ ing eller civ ekonom.
Du har helt rätt, det är ett alternativ, men för henne är bröllopet något väldigt viktigt. Jag känner att en så pass betydelsefull dag får kosta vad det kostar – jag vill helst undvika att göra avkall på sådana upplevelser för pengar. Att skära ner på gäster är också svårt – vi är trots allt från Mellanöstern, haha!
Det är inte en omöjlig lön, men kräver helt klart att du får jobb på en top tier firma typ McKinsey, BCG el liknande. Det går liksom inte att glida in på KPMG och tro att man ska få den lönen.
Vad sjukt. Om så är fallet behöver jag inte oroa mig ett dugg egentligen. Oroade mig länge och har startat företag vid sidan av som jag lägger ner orimliga timmar på nu i uppstarten för att i framtiden få ihop några extra tusenlappar i månaden, men 65k räcker gott och väl isåfall
Ingen aning, men det är inte så intressant egentligen. Den stora anledningen till att söka sig till en stor revisionsfirma är att få 2-3 års erfarenhet snabbt, för att sen hoppa vidare. Tycker jag.
Mycket kan dessutom hända i ditt liv, med dina ambitioner och hur arbetsmarknaden ser ut om 2-3 år. Fokusera på att lära dig under utbildningen och fundera på vilka områden du ev vill jobba med, istället för att zooma in på en specifik roll.
//fd managementkonsult.