Tack för tipset, det uppskattas verkligen! Tar till mig det
Jag kan inte sluta tänka på att du ens funderar på att lägga 200 tusen på ett bröllop och samtidigt pratar om sparande. Men jag är Mr Negativ som inte skulle lägga tusen kronor på ett bröllop.
Hahah, alla är vi olika. Vill du få mer panik? Tänk på att en smekmånad kommer kosta en del också haha
När jag skulle gifta mig sa jag till min blivande hustru att mina enda “måsten” var att jag skulle betala hennes ring, den kostade ungefär 25000, och att vi skulle åka på bröllopsresa i anslutning till bröllopet. Resten fick hon bestämma.
Det är bara enkel utbud/efterfrågan. Som nyexad junior mgmt-konsult konkurrerar du som bekant med ibland flera hundra andras för samma tjänst. En tjänst som vanligtvis ger ca 36-43 tkr/månaden under första året eftersom de har många kandidater.
Sen är det många av de 100+ som inte har relevanta profiler. För vanligaste utbildningsbakgrunden är förstås Indistriell ekonomi hos de som anställs. Och naturligtvis är lönerna mycket högre på tier 1 firmorna men då är det ännu svårare att få jobbet och det ställs ännu högre krav.
200 000 för ett jävla bröllop?! Ska ni ha vigseln på Mars?
Jag tror det är höga förväntningar iom att det är väldigt olika vilket företag man jobbar på och vilken inriktning man har som mgmkonsult. Jag började som managementkonsult på Sweco 2016 med ingångslön på 29 000 där var det inget snack om något i närheten av 55 eller 65k.
Sen är det klart att det finns bolag med bra ingångslöner men då krävs det kanske rätt utbildning och toppbetyg. Dessutom upplever jag att där man hittar de fina lönerna saknas ofta kollektivavtal, tjänstepension osv.
Sammanfattningsvis: Sänk förväntningarna något.
Frågan är väl vilken ekonomisk sten du befinner dig under? Det är ju enkel matematik om man har tex 75 gäster på en restaurang inkl fri alkohol kommer man sannolikt närmare 2000 per kuvert med dagens priser. Och så kläder, ringar, tårta, fotograf och allt annat. Skulle inte säga att 200 000 är något extremt extravagant lyxbröllop.
Ser framför mig stadshotellet i Hjo. God glass i hamnen.
Min erfarenhet säger att brudparet inte betalar sitt bröllop själva på ett syrianskt bröllop, det står gästerna för.
Investera i relationen! Viktigast att ni har kul och är lyckliga. Sparandet till bröllop skulle jag göra cash. Man har största utgifterna tidigt i livet - bröllop, bostad, barn etc - när man har lägst lön. Om du köttar på som mgmtkonsult så kommer du ha en hög lön efter 10 år och kan börja spara och investera på riktigt.
Detta resonerade med mig som bäst. Jag förstår att många är ute efter att maximera vinsten och var själv likadan tills jag förstod att vissa saker inte ska snålas med.
Bröllop är dyrt
Intressant. Idag har jag för mig att ingångslönerna vid KPMG ligger runt 36-38 när jag har frågat runt lite. De har även nämnt att lönen ökar med ca 10-20% per år. Tycker du det låter orimligt?
Extremt dyrt. Skulle nog säga att nuförtiden för 200.000 man inte får så mycket bröllop. Folk glömmer också att klänningen, ringar, kostym etc också kostar en del som man glömmer inkludera i budgeten…
Kan inte riktigt uttala mig om det. När jag jobbade på Sweco så var det framförallt riskhantering jag jobbade med inom bygg och industri. Vet att det generellt är låg löneutveckling på liknande bolag (wsp, Afry etc). Men det är mina erfarenheter kopplat till dem jag känner som jobbat inom dessa. KPMG kanske ser helt annorlunda ut.
Jag känner någon enstaka person som gått in på 40k och efter några år ligger på 60k (mindre och ”finare” bolag). Men då är det utan kollektivavtal och tjänstepension.
Du hittar säkert något bra. Mitt råd är att inte bara fokusera på pengarna utan göra något som känns intressant och värdeskapande. Lättare att göra ett bra jobb då och så kommer pengarna automatiskt ![]()