Vad tror ni om BDC:er för direktavkastning?

Nytt koncept för mig. Vad jag förstår är det ett Amerikansk koncept där bolag befrias från inkomstskatt på pengar de delar ut, så länge de delar ut >90% av vinsten varje år.

Resultatet är bolag med hög direktavkastning.

Se t ex: ARCC, MAIN och OWL. ARCC har just nu en årlig direktavkastning på en bit över 8% som delas ut kvartalsvis. MAIN delar ut månadsvis och ligger på ca 6%.

Jag tänker mig att utvecklingen på ett brett index troligen är bättre över tid, men att den utvecklingen är oförutsebar. Lägger man in en del aktier av den här typen som ger “hyfsat garanterad” direktavkastning så dyker det upp ungefär samma pengar även år då aktiekursen går ner.

Spontana nackdelar: amerikansk källskatt och valutakursförlust vid växling till Euro/SEK.

Rent spontant tänker jag att det inte borde vara hållbart över tid med över 90% i utdelning?

Rimlig invändning, men vad jag kan se så har det hållit länge. Se t ex:
https://finance.yahoo.com/quote/ARCC/chart

Priset har varit stabilt i ca 20 år. Någon “tillväxtaktie” är det ju inte… :slight_smile:

Annan nackdel: Går inte att köpa BDC:er på Avanza och Nordnet längre. Men ska tydligen fortfarande fungera på Nordea.

1 gillning

Har funderat på om det är värt att skaffa konto hos Nordea för just detta ändamål. Äger ARCC och MAIN och vill gärna öka men det går som känt inte längre hos Avanza. Vet någon om det fungerar i KF hos Nordea och om de fixar källskatten?

Oklart för mig varför det inte går hos Avanza eftersom BCD:er går att köpa via andra mäklare.

Vet inte hur det är med Nordea, men de går att köpa via DEGIRO. Källskatten dras automatiskt.