Vad tror vi om börsen 2024

Det jag undrar är när lågkonjunkturen drar igång…, trodde nog att uppsägningar skulle duggat in tätt här innan jul, men verkar som labour hoarding forsätter lite till. Får vi lite mer massiva uppsägningar i Q1 med efterföljande minskad konsumtion så börsen hamnar på minus nästa år. Men det trodde jag skulle ske i år redan, så nu har jag ingen aning om vad som händer nästa år. Gissar på svag uppgång +4% i slutet av 2024.

Jag tror mycket kommer att avgöras beroende på vem som vinner valet i USA. Om Trump vinner på krasch i både Europa och USA då risken för att kriget mellan Ukraina och Ryssland sprider sig vidare ut i Europa ökar markant med allt vad det innebär gällande inflation och generell politisk osäkerhet.

Just nu verkar det vara 50/50 gällande vem som ska vinna, så… antingen upp 5-15% eller ner minst 20-30%.

Någon kortsiktig risk för att kriget i Ukraina ska sprida sig till övriga Europa finns knappast. Däremot kommer vi gå in i en farligare period med kapprustning och oklara utsikter. Trump lär knappast släppa Europa helt och hållet men att däremot släppa Ukraina och närliggande länder lär inte vara någon stor fråga. Konflikten i Ukraina kan ta slut som aktiv konflikt med förändrade gränser men det innebär inget slut på konflikten som sådan. Det blir bara en paus på några år innan Ryssland börjar nästa fas i kriget med bättre förberedelser.

Jag är typ 99% säker på att jag kommer får rätt! :slight_smile:

2 gillningar

Fastighet och småbolag det är mitt tips har redan i november växlat till fastighet och det har redan 15% sen jag köpte

Kraftigt ner i januari sen slagit med trend nedåt allt eftersom senaste årets räntehöjningarnas svallvågor börja dra in. Kronan försvagas ytterligare när vi går från dagens uppåtriktad rörelse in i mer osäkerhet. Zelensky blir tyvärr klippt av ryska agenter innan sommaren och Ukraina tvingas till en uppgörelse med Ryssland som varken västvärldens säkerhetsapparat eller kapitalmarknader gynnas av. Köpläge på börsen kring slutet av september när mörkret är som störst. AI hypen avmattas framåt sommaren då fokus riktas mot råvaror och global logistik. /Nostradamus

Våren kommer att kantas av dåliga kvartalsrapporter som en effekt av räntehöjningarna sommaren -23. Börsen reagerar negativt på detta men räntesänkningarna kommer snabbare är beräknat vilket kommer ge en positiv höst.
Tror plusminusnoll…

Det där måste ju ändå vara fusk!! :sweat_smile:

Nädå! Det kallas bara att helgardera sig för de flesta möjliga utfall :joy:

Är det utveckling inklusive eventuella valutaskillnader, så vi tittar på utvecklingen i SEK?

Så man bör räkna in om USD går ner i förhållande till SEK?

Exempelvis:

SP500 10% upp i USD
OMX30 20% upp
USD/SEK 10% ner

så får vi i SEK:

SP500 0%
OMX30 20% upp

vilket är det vi tittar på?

Lite :rocket:!

Lite :point_down:!

Lite :crab:!

Mycket hänger väl på världsläget och svarta :swan:ar!

Så kör troligen på enligt min plan och hoppas det blir bra på sikt! :crossed_fingers::sloth:

4 gillningar

11% upp. Dokumenterar här så jag kan skapa min egna hotline for börsråd om det skulle råka bli 11%. :crystal_ball::chart_with_upwards_trend::woman_fairy:t2:

6 gillningar

Tror på börsturbulens efter de första räntesänkningarna, som kommer försent:

S&P 500: -30%

OMXSPI: -25%

2 gillningar

Nynnar: vem ska man tro på, tro på tro på när, tro på när allt är såhär?

2 gillningar

Jag hoppas givetvis att den går bra. Oavsett vad så kommer jag fortsätta investera regelbundet och automatiskt.

Önskningar som slår in sker för sällan, det blir nånting mitt emellan.