Hej! Vad tycker ni om att ta ut semester som pengar i slutet av året? Jag tycker det är rätt så roligt att jobba och har många semesterdagar kvar fortfarande. Arbetsgivaren har sagt att de är ok att betala ur semester i pengar för mig.
Hur skattas detta? Om man jobbar i företag med ITP1 pension etc. Säg hypotetiskt att man tjänar 50k brutto. Är det vanlig skatt som på lönen, eller är det en engångsskatt som brukar vara typ 50% om man tjänar 50k?
Jag gissar att lön + högt skattade semesterdagar ger mer pengar än att vara ledig och få semesterersättning, men vore intressant att veta HUR mycket mer man får, innan jag tar ett beslut.
Har inga svar på dina frågor om beskattning men som svar på den här frågan så uppskattar jag ledighet mer än att ta ut semester i pengar.
Särskilt sedan jag bildade familj. Ledig tid värderas enormt högt. Jag trivs väldigt bra med mitt jobb och jobbar mycket övertid och så, men semester och julledigt vill jag ha.
Skattas inte det som vanlig inkomst? Alltså att det läggs på utöver din vanliga lön, vilket antagligen gör att du får skatta mer den månaden om du kommer över brytis. Har dock för mig att du får tillbaka det på skatten året efter om du hamnar under brytis, sett över hela året.
Själv har jag avstått från semesterersättningen nästa år, mot att jag får 5 dagar extra semester.
Om du gillar att betala sjukt mkt i skatt så kan det nästan inte bli bättre. Över brytpunkt för statlig skatt ryker mer än hälften. Om man inkluderar olika påslag, avgifter då ryker typ 2/3.
Ok häftigt enligt vissa men är det inte ganska mysigt med semester? Kände mig rätt blåst. Men kanske bara en annan?
Lärt mig läxan och tänker ta ut min semester alla dagar i eller vänta nu alla år i veckan kanske?
Många verkar tro att det som dras av arbetsgivaren vid löns utbetalning är det det blir.
Det är precis tvärtom. Det avdraget påverkar inte slutliga totala skatten ett dugg.
Prelliminärskatten som dras på din lön är just prelliminär. För att försöka hamna ungefär rätt med uttag av skatt.
Den slutgiltiga skatten räknas ut på totalen inkomst under kalenderåret. Det görs efter du lämnat in din deklaration i början av Maj året efter. Det är den uträkningen som ger kvarskatt för vissa och pengar tillbaka för andra.
Dvs. Same same beskattning, summan lön varje enskilt kalenderår är det som bestämmer.
Lite trist att halka upp över gränsen och betala statlig skatt 20% extra på semesterpengarna.
Man kan på mindre företag i alla fall ofta be att få en del utbetalt före och en del efter nyåret om det gör att man ligger under gränsen för statlig skatt lite bättre.
Tid är vårt grundläggande “kapital” som kan växlas in till till andra “valutor”. Du kan, som i detta fall, växla din tid till pengar. Du kan även växla den till kunskap, umgänge med familj, njuta av din hobby etc.
Vad du värderar högst kan bara du själv avgöra.
Det här är inte ovanligt kan jag säga. Det är skrämmande hur lite folk i allmänhet kan om skatter. Vissa vägrar jobba extra eftersom de är rädd för att man hamnar över statliga inkomstskatten månaden och att därmed hälften går till skatt. Vet inte hur många gånger jag hört det det där “men då försvinner ju allt iväg till skatt…”
Hur i all världen menar du nu? Det finns inga extra påslag så att 2/3 av lönen försvinner. Tvärtom, man får jobbskatteavdrag även över brytpunkten, även om det trappas av undan för undan.
Hur funkar det i scenariot där man inte hamnar över brytpunkten för statlig gräns på ett år (eller redan är där)? Får man inte samma totalersättning med den enda skillnaden att man ledig tid istället för lön för dagarna? Eller finns det någon nyans jag missar?
Först skulle jag kolla med facket, semester/ersättning mm kan vara reglerat av ett kollektivavtal.
I övrigt har jag nog aldrig träffat någon som väljer att ta ut sin semester i pengar, ha lite sparad semester passar ju bra till julen då några extra dagar kan vara trevligt.
Semester är reglerad enligt lag.
Den får betalas ut som pengar till endast vid vissa tillfälle bl.a om man slutar eller om man inte har kunnat ta ut den pga föräldraledighet.
De får sparas högst fem år.
Pga av det betalar ut de flesta företag sparad semester efter 5 år men det får de egentligen inte göra. Min tidigare jobb slutade med att betala semester pga av det. Men lyckade inte få folk att ta sina semester och då ackumulerar de på hög.
Orsaken är att arbetsgivare har ett ansvar att planera jobb och semester. Dvs de måste se till att folk ta ut sina semestrar. Att bara betalat ut är ett enkelt sätt att inte ta set ansvaret. Kortsiktig är det kanske trevlig. Långsiktig leder det till andra problem.
När jag har fått chansen har jag tagit ut semesterpengarna i lön istället för ledighet, och gjorde så några år för att få ordning på ekonomin och få bort lån och skulder.
Ångrar det inte då jag sitter här idag i en bra ekonomisk sits, men man ska inte underskatta ledighet. Blev nästan utbränd efter 3 år utan ledighet.
Nu satsar jag helhjärtat på rena timanställningar eller möjlighet att kunna fakturera för jobb så jag får ut semesterpengarna för varje månad jag jobbat. Så tar jag ledig när jag behöver. Det kanske kan vara ett alternativ för dig med om du gillar jobb före ledighet och vill få ut alla pengar direkt
Jag är rätt så säker att de har ändrat kollektivavtalet för itp1 så att all kontant utbetald lön inte längre är pensionsgrundande. I värsta fall kan det vara så att ingen av Din extra semesterersättning är tjänstepensionsgrundande. I bästa fall är all. Har för mig att det finns ngt maxtak per månad som kan vara tjänstepensionsgrundande. Vet ej om maxtaket är i kr el i antal månadslöner → kolla m AG/fack de borde veta.
Får man ut en klumpsumma så vet jag inte om det jämnar ur sig på deklarationen.
En fick ur mycket pengar vid pensionen och fick betala enormt mycket i engångsskatt procentuellt. Kom inte en spänn tillbaka efter deklarationen. Men det är väl 30 år sidan
Jo, det är så det fungerar. Den du nämner har antagligen andra orsaker att den inte får tillbaka. Som ex att den redan var över brytpunkten. Saknade lån som ger ränteavdrag. Sålde värdepapper, fastighet eller likande.
Jodå det stämmer garanterat.
Din slutliga skatt räknas ut per kalenderår och inget annat och korrigerar i efterskott den prelliminärt betalade.
Om man får årets lön uppdelat på en gång i veckan hela året eller alltihop som engångs utbetalning i december har ingen betydelse alls.
Exemplet du drog beror typiskt på att personen fått för lite prelliminärskatt draget från någon annan inkomstkälla och inte bett om ett högre prelliminärskatteuttag.
Inte ovanligt med olika sidojobb där man bara dragit 30% vilket inte räcker alls om man bor i högskattekommun eller tjänar över statskattegränsen totalt sett. Då motverkar för mycket och för lite skatteavdrag från olika inkomstkällor varandra.
Personen hade rimligen dålig koll på detaljerna i sin ekonomi.
Vi 60+ som större delen av livet gjort våra deklarationer på papper manuellt med relativt sett stor möda och varje år behövt påminna oss om hur skatten fungerar i detalj har lättare att komma ihåg hur det fungerar. Jag gjorde min manuellt många år efter dom kom förtryckta kom dessutom pga att jag ville fortsätta ha total koll.
Om man hela sitt vuxna liv kunnat godkänna deklarationen med några knapptryckningar på mobilen alternativt skriva under förtryckt blankett finns risk att man aldrig brytt sig om att sätta sig in i hur skatten räknas ut ens på översiktlig nivå och aldrig kollat om det blivit några fel.
(Uppförsbacken har blivit större med mer och mer komplexa skatteuträkningar bortom sunt förnuft och även rimligt rättvisa. Varför ska en sjukskriven eller förtidspensionär betala mycket högre skatteprocent. Bara ELAKT. )
Man måste inte kunna alla detaljer, det funkar ändå bra är min erfarenhet
MEN det är väldigt praktiskt att förstå grundprincipen som jag till viktiga delar jag beskriver här. Det är olyckligt om man styr sitt arbete under året och ex tackar nej till befordran med högre lön etc pga okunskap.
Exempel “att man går en krona över gränsen för statlig skatt tas 20% mer skatt på månadslönen eller årets lön på hela lönen” eller “om det dragits för mycket prelliminär skatt är dom pengarna borta för alltid” …
Som tur är är Skatteverket nogranna och inte ens på manuella tiden blev det mycket fel. Dvs dubbelkollandet har jag faktiskt inte behövt för att hitta fel. Jag kan inte erinra mig något från mina 40+ deklarationer eller någon som nämnt ett sådant exempel där dom hittat ett fel på riktigt.
Jag har hört att när skatteverket matade in den manuella pappersdeklarationens siffror i datasystemet gjordes det två gånger av olika personer. Blev det diff (eller stack ut mycket mot din förra kanske) kollades det upp en extra gång. Mycket liten risk för fel…
Tycker du det är kul att jobba så gör det. Det spelar ingen roll vad andra tycker. När jag var ung tyckte jag det var jättekul att jobba men idag vill jag hellre vara ledig. Allt har sin tid bara du själv kan känna vad som är rätt just nu för dig. Sedan säger semesterlagen att man måste ta ut minst 20 dagar.