Vad tycker ni om min grafik?

Hej allihopa, jag kom till Sverige i sommar 2019 eftersom jag fick ett jobberbjudande. Jag har månatligt överskott av lön efter utgifter: 10-12 tkr. Förra veckan bestämde jag mig för att det skulle vara klokt att börja investera. Jag läste forumet, tittade på RT-videor och läste några andra artiklar i några timmar om dagen.

Vad tycker ni om min grafik? Jag vill sätta in pengar på mitt ISK om några dagar.
Jag vet att mycket beror på syftet. Jag är 29 år nu. Jag vill ha en kontantinsats om 4-5 år så jag kan köpa en lägenhet i Sverige. Då vill jag spara resten till pension. (Jag har också tjänstepension.)

Jag har valt AMF räntefond lång och LF Global Index för kontantinsats. Jag vet att i lekhinken skulle man ha något med högre risk men jag vill inte spara i aktier. Jag tror att fonder passar mig bättre. Jag tycker också att det är kul att ombalansera så jag kommer att göra det några gånger om året.

Jag är ganska nybörjare så jag är tacksam för era åsikter. Det kan påverka min portföljsammansättning.

Svenska är inte mitt modersmål, men jag tror att ni förstår mitt inlägg. Förra veckan visste jag inte vad ordet “hink” betydde men jag lär mig snabbt :slight_smile:

Mvh, Kevin

Undvik att investera pengar som du inte har råd att förlora, aka kontantinsatsen. Att ha kontantInsatsen i 70% globalfond är på tok för hög risk. Vill du promt ha aktier, max 25%. Skippa räntefonden och lägg på sparkonto med ränta.

Sen har du möjligvis missuppfattat “hinkstrategin” en aning. Tanken är, vad jag förstått iaf, at dela upp ekonomin i olika portföljer. Enligt grafiken tycks det bara vara en portfölj. :slight_smile:

1 gillning

Man kan låta hinkarna dela ISK, KF eller depå, men mentalt/excelmässigt bör hinkarna vara separerade.