Vad tycker ni om min strategi?

Ser inte hur jag ska svara med citat, hur gör man det här?

Nightowl: jag är nog inte så rädd för att fatta beslut som leder till viss förlust eller att allt ska dippa och jag inte får någon avkastning på ett tag. Rätt tålig för det är jag nog. Det är läget just nu som är problemet för mig, och tanken att en investering just nu skulle kunna bli HELT KATASTROFAL på så vis att jag investerar på toppen, sedan blir det som efter IT- kraschen att det inte återhämtat sig förrän 15 år senare. Då har jag nästan förstört alla möjligheter till tillväxt av mitt kapital. Det är en väldigt jobbig tanke.

Firreb: Nja, sugen på är kanske tokigt uttryckt. Jag menar mer att investering i räntefonder just nu känns som en högriskinvestering eftersom räntorna är så låga och de bara kommer att sjunka i värde när räntorna går upp. Guld har jag inte riktigt förstått vitsen med. Jag tänkte istället minska risken genom att placera en del på konto med ränta. Är inte det en ok idé för att minska sin risk?

Erran och Erik: Jag tror att för mig känns det på ett annat sätt att investera pengar nu som stått utan tillväxt länge, jämfört med om jag haft dem placerade på ett bra sätt och fått tillväxt under åtminstone de senaste fem åren. Vid ett stort och långdraget ras skulle jag då kunna tänka att "nu är jag tillbaka där jag började " istället för “nu har jag förlorat allt jag någonsin hade”. Vilket ju stämmer…

A: Du har rätt förstås. Men om mitt mardrömsscenario skulle inträffa, då sätts ju den regeln ändå ur spel. De som investerade på toppen i IT- bubblan hade ju sitt kapital tillbaka på samma nivå först 15 år senare.