Grafen visar bara vilket land bolaget har sitt huvudkontor (och ibland bara var aktien är noterad, Avanza är inte särskilt konsekvent). Vilket har en viss betydelse, men inte mycket.
Exponeringen mot USA är mycket större än vad grafen visar. Jag skulle gissa att du kan lägga till 20%-40% USA om du bara ser till exponering mot slutkonsumenter. De flesta svenska bolag, som du äger indirekt, har USA som en av sina största marknader, ganska många av dem har även mer tillverkning där än i Sverige (även om det mesta av tillverkningen, för många av dem, ligger i länder med ännu lägre kostnader). Däremot hör de flesta aktier på USA:s börser, till bolag som också har USA som främsta marknad, och ofta har omfattande tillverkning i USA. En del av de svenska bolagen, som du äger indirekt, har också väldigt mycket kunder i andra länder, som exporterar nästan enbart till USA.
De enda bolagen du indirekt äger med Sverige som sin främsta marknad, som jag lätt kan upptäcka, är Handelsbanken (främst från Investor och XACT OMX 30), och Telia och Samhällsbyggnadsbolaget (från XACT OMX 30). Väldigt många stora “svenska” bolag har inte mycket mer än huvudkontoret i Sverige, t.o.m. de flesta av de administrativa uppgifterna, sker ofta utomlands.
Men det finns också med några svenska bolag med, som har omfattande tillverkning, råvaruanrikning och råvaruextrahering i Sverige. Eftersom de har stor del av produktionskostnader i Sverige, men inkomster från utlandet, så brukar de gynnas av en svag svensk krona, låga svenska räntor, hög arbetslöshet o.s.v.
Det är nästan omöjligt att inte få en enorm exponering mot USA, speciellt med svenska bolagsaktier. Om man inte räknar hela Europa som en enda konsumentmarknad, så är USA världens största konsumentmarknad, och USA är den näst största råvaru-importören, efter Kina (som sedan exporterar nästan hälften vad de tillverkar, från de råvarorna, till USA).
Jag antar att du har dina personliga kostnader i Sverige, i svenska kronor. Om jag vore du, så skulle se till att få med lite (men bara lite) mer bolag med inriktning mot svenska konsumenter, då blir portföljen mindre känslig för en förstärkning av svenska kronkursen.
Jag är inte så insatt i modebranschen, men är inte också USA LVMH och Hermes största marknad, nu när Ryssland försvunnit ur leken?