Kan hålla med. Väldigt mkt bra tankar från @Joakim_von_Anka_sr som faktiskt avhandlades till middagen ikväll här - men just skatten kämpa jag med. Lite off-topic också. Men efter att precis kommit hem från arbete efter flera år i Paris, samt jobbat med typ hela världen i en jäkla massa år, så är Sverige helt underbart. Så kan tycka att skatt är ett rätt litet problem till vad vi faktiskt får tillbaka. Finns inte mkt som Sverige inte är i topp på enligt mig. Och det är väldigt ofta man får höra i diskussioner med andra från andra länder, när länder jämförs, att jmf med Sverige är irrelevant då vi lirar i en annan liga (egentligen hela norden). Men det är ju en komplex fråga - men från mitt lilla data-urval så är det rätt nice i vårt land.
Håller med dig fullt ut. Dock har jag en svaghet för resor, som jag gärna gör runt om hela världen i alla världsdelar. Jag ändrade hela min livssituation efter att ha läst boken 4 timmars arbetsvecka av Timothy Ferrisstillvaro samt nästa steg i mitt liv efter boken "Hejdå saker av Sasaki Fumio.
Livet blir så mycket lättare med mindre saker, från att i innan vilja ha allt och lite till…
Erfarenhet från att ha Au-Pair. Vi hade under en 10 års period 10 olika au-pair flickor. Generellt sett supertrevligt. En ung oftast pigg ung person som vill lära sig språk och kultur, gillar ens barn och har tid att hjälpa en med sysslor. Barnen slipper lämnas på dagis 6:45 och kan hämtas vid 3. Det blir ett helt annat lugn i vardagen. De tillför sin egen kultur (mat, seder,…) beroende på land vilket är en tillgång. Viktigt att de har eget rum och tydliga ramar Vad som förväntas för att det ska fungera. Vi hade ngr riktiga pärlor som vi fortfarande har kontakt med men ochså 1 el 2 som vi behövde skicka hem. Allt som allt mkt trevligt!
Blev nyfiken på au-pair @LBw/@janbolmeson - kan ni dela vad ni kör/kört för upplägg samt var ni hittat de personerna?
Hej igen
Hos oss är det 10 år sedan sist som vi anlitade Au-pair förmedling i Malmö. Idag finns det säkert andra. Bättre nog att höra med @janbolmeson.
Jag prioriterar givetvis en god hälsa så gott det går men har inte behövt anstränga mig så mycket där mer än dubbla besök per år hos tandläkarmottagningen- tandkontroll och borttagning av tandsten.
Sedan kommer bil alltid vara hög prio. Bra o fräck bil nu. Framöver kanske kommer bli 2-3 bilar för mig.
När telefonen börjar kasta in handduken köper jag grymmaste iPhonen som finns.
Är datorn seg köper jag en mer än medelbra burk.
Försöker inte bespara min dotter nåt. Men. Hon ska få jobba för allt senare i livet o ändå ha bra mått av krav på sig. Men pappa kommer sockra medicinen om det behövs
Det svåraste är att göra det man själv vill och inte lyssna på andra
Eftersom det var vår första gång betalade vi för en fullservice-byrå som hjälpte till med allting. Har fungerat ganska bra med dessa:
Återkom med frågor. Kan även sedan rekommendera en bokföringsbyrå som hjälpte till med det administrativa kring lön och skatt.
Det du missar i din åsikt om att det löser sig att byta jobb är alla dom som inte mår bra av stressen i arbetslivet. Och dom som inte trivs med att andra ska bestämma över vad man ska göra med sin tid. Dvs att vara tvingad att gå upp 06:30 och gå ut i kylan och skrapa rutorna på bilen för att köra i rusningstrafiken till jobbet och vara där i 9h (8h+lunch) och sedan köra hem i rusningstrafik. När du ska vara ledig/semester får du be om lov och semesterveckorna bestäms av arbetsgivaren. Detta löser sig inte heller med att vara egenföretagare, då är det kundernas förväntningar som styr över din tid.
Jag trivs med mitt jobb men jag trivs inte med att vara tidssyrd. Det är den känslan jag vill köpa mig fri ifrån.
Jag har väl uppnått ekonomisk frihet för två år sedan utan att egentligen vetat om uttrycket FIRE förrän nu efteråt. I alla fall enligt de kriterier jag hittar här. Är 50plus.
Lagt all tid på egna företagen genom åren, allt sparande har skett in i företagen, och dess rörelse/fastigheter.
Nu sålt och har helt bytt bransch. Från restaurang/fastighet till att förvalta mina egna pengar.
Efter att ha träffat en Private Banker från min bank tänkte jag - varför jobba så länge för att låta dessa människor ta hand om mitt “livsverk”
Har tidigare i företaget kunnat styra min tid till största del, kunnat idrotta när jag vill och även haft en någorlunda ekonomi.
Så här ett år in efter utdelning på pluskontot.
- Helt fri att styra tiden - den största fördelen
- Kunna resa - även om detta år har erbjudit vissa problem
- De små saker som sätter guldkant på vardagen - som beskrivits ovan
- Pengar skapar pengar - på ett helt annat sätt än jag har förstått förut.
Vilket ger lugn och nya möjligheter till investeringar - Tiden ger mig möjlighet att lära mig nya saker, vilket jag känt är viktigt för att utvecklas som
människa - när jag var i ekorrhjulet fanns inte riktigt den tiden
På minussidan - eller källa till oro/funderingar
- Hur mkt pengar behöver jag för att leva ett bra liv?
- Hur behåller jag en bra kontakt med mina vänner som jobbar/kämpar på?
Den viktigaste frågan för mig. Mina vänner och bekanta är allt i mitt liv, och att umgås med
dem på någorlunda samma premisser är en utmaning. Särskilt nu när alla företagare inom
tjänstesektorn har otroliga utmaningar att jobba med.
Till stor del kanske mitt resonemang hamnar lite bredvid huvudfrågan, men tycker frågan är mkt intressant.
Vill även passa på att tacka @janbolmeson med fru för ert jobb. Jag har lärt mig mycket och utvecklats oerhört genom att lyssna på er.
I och för sig följer jag inte så mycket av huvudtanken på sidan - har investerat nästan hela min utdelning i aktier/fonder, typ 99/1, även skatten som ska in nu i Februari.
Men, jag har förstått riskerna efter ha läst på och fortsätter lära mig.
Tillbaks till ekonomisk frihet.
Jag kommer att fortsätta resan med att jobba vidare med kapitalet. säkra upp lite mer, men också jobba in mer alternativa investeringar, ex uthyrningsboende.
Behålla en kontorsplats, jobba litegrann med konsultverksamhet och fortsätta “jobbet” med att förvalta mitt kapital.
Och, lära mig att njuta över min någorlunda nya situation och samtidigt lära mig mer om mitt investerande.