Vad vet min bank om mig?

Du har rätt i att tillgångar kan återvinnas om gåvan har skett inom ett år innan konkursen. Längre tid om det sker inom familjen. Men flyktigheten i tillgångsmassan såsom värdepapper skapar inte en grund för utlåning utan ett kassaflöde. Sen finns det inget hindrar dig att sälja en bostad som är belånad. Bara det att banken fortfarande har en inteckning i den och säljaren har betalningsansvar för krediten. Vilket gör att ingen frisk människa skulle acceptera risken att köpa en belånad fastighet där säljaren har kvar sina skulder.

Sista stycket i din text orkar jag inte ens bemöta…

Banken kan ju ta bostaden annars.
Privat bank använder svenska myndigheter för att driva in skulderna.

Har själv sex olika sparinstitut och det pga. att nischbanker betalar mycket högre ränta. Istället för 11000kr i månaden efter skatt som jag får i ränta nu hade jag bara fått drygt hälften hos storbanker.

1 gillning

Oj, typ 7M i sparkonton?

1 gillning

Under Euro krisen så ställde EU krav på att man skulle beslag ta 20% av allt kapitalt över 100 keuro i krisande banker.

Skulle inte förvåna mig om man skulle försöka något liknande i Sverige när vi får en bankkris igen

Skulle dock förvåna alla andra.

Men för att insättningsgarantin ska sluta gälla, så är nog istiden på g, zombiesarna eller Ryssarna har tagit över och alla preppers har full koll med guldtackor och konserver.

Men i det läget, så kanske man har andra problem?

Insättningsgarantin är bara upp till 100 keuro.

Är pratar vi om att EU ville beslagta 20% av allt över 100 keuro.

Vad har det med Zombie eller ryssar att göra då insättningsgarantin ändå inte gäller?

Garantin är upp till 100k euro per bank om jag minns rätt.

Tror som sagt inte sannolikheten är stor att bankerna eller staten skulle bryta det avtalet.

Men om staten omkullkastas av främmande makt (zombies eller ryssar till exempel), så ryker säkert mer än 20%.

Men det du säger är att vi kan ha hur mycket pengar som helst på banken för att det är enbart vid en zombie undergång som en bank kan gå i konkurs.

Min åsikt är att det finns risker med ha summor över bankgarantin på banken.

Håller med, har man över 1 miljon på sparkonto, så bör man dela upp det på minst två banker.

Men tror inte det är stor risk att insättningsgarantin upphävs vid en bankkris. Den infördes för att skydda småsparare vid framtida bankkriser.

Det tror jag också är låg risk.

Till och med EU backade på sitt förslag på 6% engångsskatt på alla konton under 100 keuro.

1 gillning

TS skrev att det gamla paret kom med “pengar” från olika banker. De betalade alltså hela beloppet kontant, då behövs det ingen säkerhet.