Jag jobbar idag inom vården och behöver en paus pga arbetsbelastningen. Jag har 700 000 kr i sparpengar som jag i nuläget inte behöver använda för att leva av utan dem finns sparat i bla fonder.
Jag funderar på om jag kan /vågar vara ledig ett tag och försöka få in en rimlig lön med hjälp av mina sparpengar.
Har börjat testa traiding lite och tycker det är kul. Skulle vilja ta tid att bli bättre på det.
Eller finns det något annat sätt att bäst skapa en rimlig månadsavkastning med hjälp av pengarna. Har ni tips och idéer hur jag bäst kommer ihåg och om det verkar vara en rimlig summa att ha om man vill ta en paus från förvärvsarbete.
Välkommen till forumet! ![]()
700k är för lite pengar för att du tryggt och stabilt ska kunna få en stabil levnadsinkomst från dessa. Daytrading är ingen bra idé om du inte är redo att spela på hästar med pengarna.
Så, som jag ser det kan du antingen:
A. Leva på pengarna ett tag och hitta utbildning eller jobb du trivs bättre med. 700k ska ju räcka några år, om du inte har alltför stora utgifter.
eller
B. Låta dessa avkasta vad forskning säger är rimligt, ca 2500 kronor i månaden, och dryga ut kassan med detta och därmed kunna gå ner i arbetstid och/eller kombinera med alternativ A.
Tyvärr så är nog det rimligaste sättet, en global indexfond där du väljer en withdrawel rate. Det är dock lite för lite pengar för det, om du inte vill nolla sparandet, vill säga.
Jag förstår fullt ut att du är matt på din nuvarande arbetssituation och behöver en paus.
Mitt spontana tips är att kör på, då får du tid på att fundera på vad du vill göra framöver.
Men…
- Har du ingen djupare kunskap om trading skulle jag absolut inte satsa på det som försörjning. Dels så krävs det djupare kunskap om trading för att eventuellt kunna lyckas. Jag har gått en ettårig tradingutbildning men jag skulle ändå inte våga satsa på det som in enda inkomstkälla. Bortsett från bristen på kunskap så är det hög risk att du tar för hög risk i dina bets föratt du vill ha högre avkastning. Du behöver balansera risk och reward och utan en konkret tradingplan som du följer tilll 100% så tror jag att du är ute på djupt vatten.
Att skapa en rimlig månadsavkastning på 700 tusen är svårt. Vill du vara garanterad så är det sparkonto som gäller. Normalt så sätter man inte pengar som man behöver de närmaste åren på börsen. Det närmaste man kan komma är en blandfond eller en global indexfond.
Ledsen att framstå som en glädjedödare, men visst ska du ta ledigt för att fundera på vad du vill göra med ditt liv eller bara ha ett sabbatsår, men räkna inte med att du ska kunna leva på avkastningen ditt kapital.
Tack för dina tankar!
Tack för svar
Tack för ditt svar
Vet att det inte är svaren du vill ha och 700 k sparat är egentligen väldigt bra jobbat, även om det kanske inte låter så. Skulle däremot råda dig att gå ner i tid för kroppens skull, alternativt hitta ett annat jobb? ![]()
Är inte omställningsstudiestödet något att kika på?