38 år, fyra barn i åldrarna 2-15 år, hus, bilar, husbilar och allt onödigt du kan tänka dig. Har haft en fast anställning på samma företag i snart 18 år och under de senaste fem åren har jag även drivit mitt egna aktiebolag. Trots att det skett på sidan om en heltidsanställning så har det nästan genererat lika mycket pengar som mitt ordinarie arbete. Känner mig lite uttråkad på mitt jobb då jag i princip aldrig någonsin blir förvånad längre. Sen är jag less på arbetstider och hur inrutat allt blir när man ska befinna sig på jobbet jämnt och ständigt och ibland utan något att göra. Tror jag egentligen vill ge mer tid till våra yngsta barn (tvillingar) som jag vet är mina sista.
Jag har sett alla situationer som kan uppstå i verksamheten och kan svara på 99.9% av alla frågor som kan uppstå. På ett sätt gillar jag det, på ett annat inte. När man driver eget så får man ju ofta den där härliga känslan av “oj, jag vet inte, gud vad härligt!” Däremot så förstår jag nyttan och säkerheten att ha någon som mig i sitt lag. Det gör ärligt talat till och med mig själv lugn. De människor jag jobbar med betyder mycket för mig och personalomsättningen är otroligt & löjligt låg. Ingen slutar om du inte dör eller pensioneras mot din vilja vid högsta möjliga pensionsålder vill säga.
Jag har inte något lån, varken på huset eller annat och har en del pengar sparat och investerat. Kan sluta nu och inte jobba en dag på tio år, trots allt det här så tvekar jag. Behöver egentligen bara jobba två månader per år med företaget så har jag mer än nog för att klara mig. Jag vet inte om jag gift mig med mitt jobb eller om det verkligen bara är riktigt bra och att det andra alternativet (eget) är fel? Hur hade du gjort?
Spännande att se uppdateringen.
Spontant känns det som att det hade varit vettigt att gå in i en förhandling med arbetsgivaren om att gå ner i arbetstid, flexiblare arbetstid med kanske tillgänglighet vid behov, något slags beredskap kanske. Köra med öppna kort: jag gillar jobbet men kan det nästan för bra och blir uttråkad samt vill ha mer tid med barnen - hur kan vi lösa det på ett hållbart sätt?
Ja, det var lite roligt att se tråden så många år senare.
Jag funderade länge på hur det skulle bli och sedan dök en möjlighet upp och jag bytte yrke helt och driver sedan dess eget företag. Det har inte precis blivit mindre jobb, snarare mer, men det är nog mindre än ett år kvar tills jag kan säga upp mina fasta avtal helt och bara ta sporadiska uppdrag under året. Min tanke är att göra så tills jag närmar mig 60 år eller helt tappat suget helt på att utföra jobb åt andra. (Lite över 40 i dagsläget.)
Min gård och fritid tar väldigt mycket tid av mig och det jobbet trivs jag också fruktansvärt bra med. Gör allt själv, byggt garage, murat upp eldstäder och byggt badrum, kök, byggt ut hus flera ggr genom åren. Vi gör allt själva här hemma och det är något vi sätter stort värde och stolthet på. Alla fordon fixar vi själva, byter däck, gör näst intill 100% hemlagad mat från råvaror, osv.
Eftersom jag nu drivit eget ett par år så har ju intjänandet höjts en hel del (fakturerar minst 2000 timmar varje år) och jag har kunnat spara väldigt mkt då jag knappt behöver någon inkomst. Mitt hus är avbetalt sedan många år tillbaka och mat till största delen jagas till familjen. Kort och gott så klarar jag mig på under 10 000:- i månaden och då har vi råd med utlandsresor varje år också.
Mitt kapital är investerat i 50/50 indexfonder och utdelningsaktier och det är en strategi jag trivs med. Gillar att se utdelningar trilla in och känner jag att börsen är lite överköpt så får utdelningarna bli kvar på kontot och vänta på ett litet dropp. Det känns bättre på något vis att kunna utnyttja sådana tillfällen. För mig själv alltså.
Eftersom jag nyligen tittade på rikedomstrappan här på Rika tillsammans så kan jag säga att jag befinner mig på nivå 3 och vid nästa sommar kliver jag in på nivå 4 om inget oförutsett inträffar. Då hoppas jag också få mina första sommarsemester sedan skolåren.
Tack för mig och önskar alla en fin fortsatt sommar!