Vågar man köpa lägenhet just nu med tanke på fallande bostadspriser?

Hej! Jag är en student som läser på universitet i en av Sveriges största städer. Jag har haft en krånglig bostadssituation och har just nu en bostad på 8500 kr/mån.

Eftersom att fler hyreshöjningar förmodligen är att vänta (det är ett privat företag med fri hyressättning eftersom det juridiskt räknas som ”företagshotell”) har jag varit på flera visningar för att köpa lägenhet. Det ser ut som att jag kommer vinna en budgivning jag deltar i, men det har skenat iväg och sträcker sig just nu på över två miljoner kronor.

Nu till frågan. Jag har lite mer än 2,5 år kvar på min universitetsutbildning och kan behöva sälja redan om drygt 3 år.

Jag mår extremt dåligt över min bostadssituation, jag trivs men företaget har flera gånger höjt hyran trots att man tidigare sagt att höjningarna är att avta. Jag har tidigare varit mycket bestämd med att köpa men nu med tanke på fallande bostadspriser (fortsätter det falla?) och att jag kanske kan behöva sälja om 3-4 år så känns det mycket osäkert. Är också fundersam kring om priset motsvarar marknadsvärde iväg men samtidigt bör det vara marknadspris då det är vi budande som styr?

Hade ni vågat köpa en etta i en av Sveriges största städer idag? Lägenheten verkar ändå lättsåld med tanke på antalet spekulanter. Känns som att ettorna inte kommer falla mer i pris. Vill inte riskera vara kvar där jag är nu eftersom det snabbt kan bli 10000+ kr/mån men samtidigt är jag mån om att få tillbaka beloppet vid försäljning.

Kapitalet är just nu på börsen och den uppgång som varit och som förmodligen väntar (med fallande räntor?) bör dämpa förlusten lite ifall jag väljer att bo kvar med hyran just nu. Men samtidigt sparar jag mer än 5500 kr/mån med den avgift bostadsrätten har, och på 3-4 år eller mer kan det bli mycket pengar.

Jag tackar på förhand för alla svar och den hjälp jag får — men jag undanbeder verkligen en diskussion om att jag är priviligerad eller att jag bör hitta något billigare/dela lägenhet. Jag har anpassade behov, delat boende har inte fungerat tidigare, och vi har krav på närvaro mitt i stan under mesta delen av dagen. En stor del av pengarna har jag fått i förskott på arv men har även arbetat in en del själv och förvaltat väl utifrån mitt bästa, få högtider har tillbringats med mina föräldrar, så all off topic undanbedes bestämt.

Tusen tack för all hjälp på förhand!

Hej! Sitter i liknande situation, bara att jag själv köpte i 2021 och kommer sälja 2026 efter 5 års utbildning. Mitt tips om du är orolig är att kolla så att föreningen du köper i tillåter uthyrning. Min gör inte det mer än 1 år vilket jag ej kollade upp innan. Om värdet på lägenheten nu skulle vara mindre så hade jag kunnat hyra ut lägenheten och sett det som en investering för att sedan sälja till ±0 eller lite vinst. Nu är jag inte orolig direkt då jag redan vet att jag kommer sälja och köpa i samma marknad 2026, men har man funderingar på att hyra efter man pluggat så ska man nog fundera många gånger till innan man slår till!

En bostad är inte enbart en ekonomisk investering. Det ska framförallt vara en trygghet/oas i vardagen. Särskilt om man har särskilda behov som du. Det låter som om en köpt bostad skulle kunna minska stress och oro för dig? Och det är ju också värt en del.

Ettor i bra läge i storstäder kommer det alltid att vara en bra marknad för. Personligen skulle jag vara mycket mer fundersam kring höga räntor, som ger hög månadskostnad i nuläget, än kring risken för eventuell försäljningsförlust om flera år. (Det kan väl också hända att du får jobb på din studieort och då behöver du ju inte ens sälja efter examen. Kanske onödigt att ta ut just de bekymren i förskott.)

Alltid vanskligt att råda någon annan kring bostadssituation eftersom vi har så olika prioriteringar. Men min främsta fråga blir ändå, fundera på var du skulle må bäst! Studietiden är en härlig tid i livet som man vill få njuta av.

(Edit: Jag argumenterar lite emot mig själv här, eftersom jag själv hyr min bostad och uppskattar ansvarsfriheten… men alla har som sagt olika behov!)

3 gillningar

Jag hade hyrt med så kort horisont. Är inte kul att vara inlåst i ett boende medan livet sker.

Är ingen naturlag att bostadspriser går uppåt. Är nog snarare senaste 30 åren som är undantaget.

Har man dock låg belåningsgrad skulle jag kanske resonera annorlunda.

2 gillningar

Ja precis, du har rätt i det du säger, bara lugnet som det för med sig kan vara värt mycket. Jag kanske gör det för komplicerat som försöker ”maximera” och räkna på det för mycket.

Jag borde ha varit mer detaljerad i mitt startinlägg, kommer kunna betala lite mer än hälften själv med hjälp av förskott på arv och egna arbetade pengar samt avkastning från börsen. Den del som saknas får jag som privatlån från min mamma, överenskommelsen är att hon får tillbaka sin del vid försäljning av bostaden och om jag väljer att bo kvar så ska jag belåna den för att återbetala hennes del. Så i nuläget blir räntorna inga problem och jag tror det hade löst sig bra med jobbet jag kommer få när jag får min examen. Risken är en eventuell förlust men den bör inte bli för stor om det blir en förlust, hyran just nu funkar inte praktiskt och innebär en förlust i sig.

Tackar verkligen för ditt inlägg, känner mig lite lugnare ändå med att köpa. Känns som att många kommer med sina åsikter till mig men känns som att jag försökt tänka och täcka allt redan. Många tycker att det är fel att köpa men hyran just nu är också fel och funkar helt enkelt inte. Fina tankar, tack!

2 gillningar

Bra lösning, den lägenheten jag budat på tillåter andrahandsuthyrning men tänkte inte på att man kan ha ett upplägg så som du beskriver. Låter som en bra lösning ifall marknaden svalnar av. Tack!

Sorry, jag borde ha varit mer detaljerad i första inlägget, det blir inget lån så ingen belåningsgrad.

1 gillning

min dotter köpte i december 2022, fick inte chansen att avråda henne, jag tror priserna kommer falla minst 2 år till, tror inte priserna kommer hämta sig på många år

Det är inte otänkbart att det här med uthyrning drar upp priset. Det kan finnas särskilda kundgrupper som lockas av det och bjuder specifikt på den här lägenheten. I dagens marknad framstår uthyrning som väldigt intressant. I en annan typ av marknad är det inte lika självklart.

Jag har köpt och sålt lägenheter tidigare och skulle aldrig köpa lägenhet utan att ha extrem detaljkoll på prisnivåer i aktuellt område. Det tar ungefär ett halvår av gående på visningar och systematisk kartläggning för att få rätt kunskapsnivå.

Att utgå från att en viss budgivning skulle innebära att ”priset är rimligt” låter som rent vansinne. Bostadsmarknaden är dum och det funkar inte så. Det är bara kunskap som gör det möjligt att göra en bra affär.

På en nedåtgående marknad är budgivningar som ”drar iväg” inget normalt som man får räkna med. Om du börjar gå på visningar i mer ordentlig form kommer det att bli tydligt. Återigen behövs kunskap för att köpa lägenhet på rätt nivå dvs. den nivå du själv har bestämt med utgångspunkt i din stora erfarenhet av att titta på många olika lägenheter och delta i en del olika budgivningar. Det går också utmärkt att lägga startbid under utropspris.

2 gillningar

Det är inte alls säkert att börsen fortsätter uppåt, det beror inte bara på om räntorna sänks utan också varför de sänks.

Eftersom det är en etta som kan antas ligga i ett attraktivt centralt område i en av våra storstäder så är risken minimal att du inte får tillbaka din insats om 3-4 år. Inflationen och ränteläget verkar till din fördel både för att priset på bostäder redan har fallit en del men också längre fram för att de sannolikt stiger igen. Självklart kan de falla ytterligare innan det vänder men det är en chans du måste ta ifall du köper och mår du dåligt över din nuvarande situation så kan det vara en risk värd att ta för att må bättre. Man ska alltid se till sitt välmående i första hand.

1 gillning

Om du mår extremt dåligt av pga. kostnadsutvecklingen för din nuvarande bostad är det inte självklart att köpet av en bostadsrätt kommer förändra det. Räntorna kan fortsätta stiga, avgifterna kan öka och kvm. priserna kan sjunka. Med en tidsperiod på tre år finns risken att du tvingas sälja på fel plats i U -kurvan.

Om du accepterar den ekonomiska risken, så buda på. Särskilt om du tror att det kommer få dig att må bättre.
Annars kanske du ska överväga möjligheten att pendla en period för att på så sätt få en lägenhet med mer förutsägbar hyra.

1 gillning

Det här svaret lugnar också, vinner jag budgivningen betyder inte det nödvändigtvis att ett köp inte blir av, jag hinner gå på fler visningar och få lite mer erfarenhet. Hade dock varit skönt att få det gjort om det ska bli av men bra koll kan vara bra när det är så stora belopp.

Det är min andra visning men jag har haft koll på Hemnet ett bra tag och jämfört värden på både Hemnet och Booli. Vi är fortfarande under utgångspris och budet just nu är ovanför indikationen/medel men fortfarande inom spannet. Lägenheterna på adressen fortsätter gå i snabbare takt om man jämför med liknande bostäder i området. Jag borde ha varit tydligare och mer detaljerad i första inlägget men tackar så mycket för ditt inlägg som för med sig en bra tankeprocess hos mig.

Helt riktigt, samtidigt får jag en kalkyl som går ihop resterande 3 år framåt. Men ökande räntor och framför allt sjunkande kvm-priser oroar såklart och är nog det som skapar en diskussion hos mig just nu. Pendling är tyvärr inte ett alternativ.
Tack för ett bra inlägg, jag tror mående-aspekten måste få ta större plats bland mina tankar.

Tack för ett bra inlägg, du liksom många andra lyfter måendet och jag tror inte jag låtit det ta tillräckligt stor plats bland alla dessa tankar om marknadsläge och ränteläge. Inte någon alls i min omgivning som lyft det.

Just nu leder jag budgivningen och jag tror det blir ett köp om jag vinner budgivningen som fortfarande är under utgångspris.

Tack till dig och alla andra för bra inlägg, uppskattar det verkligenm!

1 gillning

Alla värden som du hittar på nätet är medelvärden från längre tillbaka och de säger ganska lite om dagens verklighet.

Det du behöver göra är att systematiskt kartlägga utbud och bestånd i ett visst område. Du bör gå på flera visningar i samma förening och följa budgivningarna för att skaffa riktig kunskap. Du noterar då också läge, skick och planlösning.

En oerhört viktig fråga är hur många lägenheter av en viss typ det finns. Mäklare kommer alltid att säga att den specifika lägenheten är unik och speciell. Det kan du som regel utgå från är bluff. Undantag finns förstås i form av sekelskifteshus i områden där sådana är väldigt ovanliga. Då bör du fråga dig om det är värt att betala en premie för det ovanliga. Jag skulle själv undvika det utan istället rikta in mig på typer av lägenheter som det finns många av.

Medelvärden är heller ingenting att satsa på. De dras ju upp av mindre kunniga personer som gjort dåliga affärer. Om vi hypotetiskt tänker oss att kvm-priset på en viss plats är 40 tkr så är det kanske 35 tkr som du bör satsa på. Är det dessutom en nedåtgående marknad så är kanske det aktuella kvm-priset 38 och 32-33 det du bör satsa på. Det finns ett spann på plus minus 10 procent som lägenheter säljs inom. Det beror ofta inte på objektiva faktorer utan mer på att det en viss vecka råkade finnas några särskilt okunniga köpare som gick på mäklarens prat.

Allt detta baserar sig på egen erfarenhet av att göra dåliga affärer. På den tiden gick priserna upp massor så någon nettoförlust blev det ändå inte för mig. På dagens marknad är läget ett annat.

1 gillning

Om du har 2 miljoner i kapital kan du ju betala hyran med bara avkastningen på det kapitalet. Finns massor med ETFer som delar ut 5%, medan emerging markets kan dela ut 8-9%. Hade gått den vägen i din situation.

Ingen kan förutspå om bostadspriser kommer gå upp eller ner på mer än mycket kort sikt. Så skulle släppa den variabeln. Däremot tycker jag att bara din korta tidshorisont talar för att fortsätta hyra någonting. Finns ingen möjlighet att hyra någon studentbostad? Du kanske hunnit samla på dig lite ködagar hos studentbostädersföretagen nu när du pluggat ett tag?

1 gillning

Kom in på andra urvalet så blev en snabb flytt när utbildningen började, lyckades till slut efter mycket om och men hamna där jag bor idag och då kändes det som att ködagar inte behövdes. Men i och med att man lämnat principen om årlig höjning så sabbades den långsiktiga planen. Jag har varit lite naiv, med facit i hand bör jag ha ställt mig i kö från dag 1. Men nu när det bara är drygt 3 år kvar är det försent att ställa sig i kö för en etta.

Jag tycker att den avkastning du går miste om bör tas med i kalkylen.

2 mkr på ett fasträntekonto 3 mån med 3% (ex SHB) ger dig i nuläget 60 tkr per år innan skatt/ca 40 tkr efter. Stiger räntorna kommer du ha ännu mer avkastning.

Jag hade övervägt en sådan placering och varit kvar i hyreslägenheten. Satsa hellre på att köpa något efter studierna när du hittat jobb och ort du vill vara på långsiktigt. Då är det inte heller så smärtsamt om bostadens värde rör sig lite upp eller ned.

Lycka till med studier och bostadssituationen oavsett :slight_smile:

Det var länge sen sist men jag vill ge en uppdatering med tanke på engagemanget och tacka återigen för svaren.

Den dyra hyresrätten förlorade jag och fick en studentlägenhet där jag bor just nu. Blev jätteglad då hyran är mycket låg men dessvärre trivs jag inte alls här och mår ännu sämre(!) nu. Det festas som att det vore ett knarkarkvarter men jag förstår också att jag inte är som alla andra. Jag förstod nog inte hur bra jag hade det även om det var dyrt och det är en läxa för livet att trivsel är viktigare än vad man tror. Jag har kollat på lägenheter i området jag bodde tidigare, jag trivdes bra där (det var ”bara” den höga hyran som stressade mig och trivs inte så bra där jag bor nu…) och jag finner risken att köpa ännu lägre nu eftersom jag känner mig mer trygg att bo kvar i staden jag studerar. Mina föräldrar som engagerar sig varmt i min situation och utbildning har dessutom erbjudit mig att köpa bostaden åt mig, förutsatt att jag läser klart min utbildning och belånar den befintliga bostaden när jag är klar, för att återbetala beloppet. Det kommer jag på långa vägar ha råd med om jag tar examen och min boendesituation känns alltför ohållbar. Detta ställer de upp med för att jag ska kunna ha kvar mina investeringar då jag varit så ambivalent att röra de pengarna, och orka läsa klart utbildningen.

En känsla säger att den här resan är långtifrån sitt slut, men nu på länge känns det äntligen att jag är på rätt väg. Det har varit en tuff start på året och hoppet är det sista som lämnar en, annars ger man helt enkelt upp.

Tack igen för engagemanget. Jag återkommer förmodligen med en uppdateringar. Har ni tankar så är det bara att kommentera!

2 gillningar