Alla värden som du hittar på nätet är medelvärden från längre tillbaka och de säger ganska lite om dagens verklighet.
Det du behöver göra är att systematiskt kartlägga utbud och bestånd i ett visst område. Du bör gå på flera visningar i samma förening och följa budgivningarna för att skaffa riktig kunskap. Du noterar då också läge, skick och planlösning.
En oerhört viktig fråga är hur många lägenheter av en viss typ det finns. Mäklare kommer alltid att säga att den specifika lägenheten är unik och speciell. Det kan du som regel utgå från är bluff. Undantag finns förstås i form av sekelskifteshus i områden där sådana är väldigt ovanliga. Då bör du fråga dig om det är värt att betala en premie för det ovanliga. Jag skulle själv undvika det utan istället rikta in mig på typer av lägenheter som det finns många av.
Medelvärden är heller ingenting att satsa på. De dras ju upp av mindre kunniga personer som gjort dåliga affärer. Om vi hypotetiskt tänker oss att kvm-priset på en viss plats är 40 tkr så är det kanske 35 tkr som du bör satsa på. Är det dessutom en nedåtgående marknad så är kanske det aktuella kvm-priset 38 och 32-33 det du bör satsa på. Det finns ett spann på plus minus 10 procent som lägenheter säljs inom. Det beror ofta inte på objektiva faktorer utan mer på att det en viss vecka råkade finnas några särskilt okunniga köpare som gick på mäklarens prat.
Allt detta baserar sig på egen erfarenhet av att göra dåliga affärer. På den tiden gick priserna upp massor så någon nettoförlust blev det ändå inte för mig. På dagens marknad är läget ett annat.