Vågar man köpa lägenhet just nu med tanke på fallande bostadspriser?

En bostad är inte enbart en ekonomisk investering. Det ska framförallt vara en trygghet/oas i vardagen. Särskilt om man har särskilda behov som du. Det låter som om en köpt bostad skulle kunna minska stress och oro för dig? Och det är ju också värt en del.

Ettor i bra läge i storstäder kommer det alltid att vara en bra marknad för. Personligen skulle jag vara mycket mer fundersam kring höga räntor, som ger hög månadskostnad i nuläget, än kring risken för eventuell försäljningsförlust om flera år. (Det kan väl också hända att du får jobb på din studieort och då behöver du ju inte ens sälja efter examen. Kanske onödigt att ta ut just de bekymren i förskott.)

Alltid vanskligt att råda någon annan kring bostadssituation eftersom vi har så olika prioriteringar. Men min främsta fråga blir ändå, fundera på var du skulle må bäst! Studietiden är en härlig tid i livet som man vill få njuta av.

(Edit: Jag argumenterar lite emot mig själv här, eftersom jag själv hyr min bostad och uppskattar ansvarsfriheten… men alla har som sagt olika behov!)

3 gillningar