Jag har följt forumet i flera år och har uppskattat all kunskap. Nu är det dags att skriva mitt första inlägg
Jag står inför ett val. Jag har idag en fast anställning i Sverige med en lön runt 82 000 SEK/månad med följande pensionsupplägg:
Inkomstpension: 18,5 % upp till 8,07 IBB
Tjänstepension: Under 7,5 IBB: 6 %, över 7,5 IBB: 31,5 %.
Lite andra förmåner som knappt är värda att nämna
Nu har jag fått ett erbjudande att arbeta på distans för ett bolag i Storbritannien. De använder Deel för att anställa personer utanför Storbritannien.
Jag undrar:
Har någon erfarenhet av att arbeta via en plattform som Deel, Remote.com eller Oyster? Finns det för- och nackdelar jag borde känna till?
Hur ser pensionsupplägget ut när man är anställd via Deel? Svårt att hitta info på deras sida.
Hur skiljer sig detta från att fakturera via eget AB?
Ifall AB fakturering är aktuellt: Hur mycket borde jag efterfråga i timpris för att matcha eller förbättra min nuvarande ersättning och pensionsnivå?
Många frågor som ni ser Uppskattar all input och erfarenheter ni kan dela med er av!
Att driva eget AB och att få lön plus förmåner är två olika upplägg med olika distribution av risker och förmåner men om man skall göra en grov skattning så hamnar du med lön och tjänstepension på 1 196 025 SEK per år enligt min excelsnurra. På det kommer arbetsgivaravgift, diverse omkostnader (bokföring, dator, mobil, försäkringar, kontor, etc) samt ersättning för sälj, administration och bänktid.
Grovt räknat så ligger grundkostnad på 50% ovanpå grundlön så säg 984 000 SEK plus 50% omkostander plus tjänstepension så du landar på 1,5 mSEK plus 150 kSEK för tjänstepension.
Om du räknar på 200 fakturerbara dagar (40 veckor a 5 dagar) per år så landar du på en dayrate på 8250 SEK. Inte ogörbart på UK marknaden men definitivt inte billigt.
Det som kan vara intressant med att jobba med ett eget AB är att du kan skicka in omsättningen i ditt AB och sedan ta ersättning upp till stadsskatt samt utdelning. Resten av pengarna kan sitta i ditt AB och förränta sig samt bli en bra pension som plockas ut över tid.
Kräver givetvis att du kan leva på lite lägre kassaflöde än vad du har idag.
Tack för svaret Martin! Ska ta mig en funderare och diskutera med bolaget i fråga.
Känns som att dom kommer betala en del till Deel som jag skulle kunna optimera bättre genom ett AB rent spontant. Kan fråga hur mycket deras nota där skulle bli och räkna ut vad som blir bäst för alla parter (minus Deel då ).
Jag jobbar mot ett amerikansk bolag via Deel och deras EOR-lösning. Det vill säga jag är tekniskt anställd hos Deel Sweden AB och får vanlig lön.
När du är uppe på dom nivåerna så är det skattemässigt alltid bäst med eget AB, mitt tips är att fråga Deel vad en lön som du skulle vilja ha kommer kosta totalt för din arbetsgivare och sen fakturera den summan.
Jag har ingen tjänstepension, men däremot löneväxling via S&P. Upp till 10pbb per år. Jag tror detta är upp till arbetsgivaren och inget standard.
Jag har även försäkringar via Allianz Care men också detta är upp till arbetsgivaren.
Den största anledningen till att jag är via EOR och inte eget AB, är enligt min arbetsgivare för ”legal reasons”, till exempel när vi har offsites i andra länder eller dylikt. Det kanske är BS och rent administrativt enklare för dom, jag har inte nystat för mycket, men kan vara värt att höra om arbetsgivaren är medvetna om något sådant via Deel.
Annars är Deel väldigt smidiga, man får lönen lite senare än vanligt (runt 30:e) men inga problem annars.
Jag var tvungen att fatta just ett sådant beslut för några år sedan. Med ett erbjudande på 20000USD per månad bestämde jag mig för att ett AB skulle vara bättre. Jag startade ett AB och ångrar mig inte. Mindre ‘traditionell’ säkerhet, men skattebesparingarna har kompenserat för det.
Har du ngn bra kalkyl du använt för detta? Jag står inför liknande erbjudande med att bli anställd via Deel eller liknande alt fakturera via AB. Lön omkring 130 000/ månad
Tyvärr kan inte komma ihåg hur jag gjorde beräkningen.. jag tror att jag bara jämförde skillnaden i pengar kvar i handen med hjälp av en vanlig skatteräknare och bestämde mig för att köra på mitt eget AB. Och tog även hänsyn till den emotionella oron. I slutändan ångrar jag det inte. Det gjorde att jag kunde bygga upp en stor buffert och nu känner jag mig mer flexibel och trygg.