Välgörenhet för småföretag

Hej!

Det skulle nog ta tusentals ord för att beskriva min arbetsgivares organisation, så jag hålller mig kort. Vi är nog typ 40 anställda i Sverige varav 13 på mitt kontor i Göteborg. Vårt huvudkontor är i Stockholm och vi har andra kontor utomlands. En stor site är Glascow och där finns vår HR-avdelning. Vi är inte lönsamma ännu, så vi håller hårt i pengarna.

HR-avdelningen vill införa välgörenhetsinsatser för vår Sverigeavdelning. Är det någon som har något tips? Det ska helst inte kosta så mycket. Att t.ex. hela företaget skulle gå ut i skogen och samla skräp skulle kosta för mycket arbetstid.

HRs exempel var det de gör på deras kontor/fabrik. De sparar all pant under ett år och skänker det till välgörenhet. På vårt kontor skulle vi nog vara glada om vi kom upp i 50 kr per år för detta då ingen dricker läsk. Finns det några vettiga alternativ i Sverige?

1 gillning

Pankman: Hörde du något Pär?

Pär: Njääh, de var nåt som susa i örat, någonting någonting småföretag.

Pankman: Kanske de var vinden.

Pär: Jo.

(För att förtydliga innebörden av denna skrivelse. Detta är ett skämt.)

Bra tanke men du kan påminna de om kan företag skänka en gåva med andra ord, skänker de pengar i år så får ägarna betala skatten för den.

Så be dem vänta och donera pengarna till godkända gåvomottagare nästa år så får de avdrag på skatten också.