Hej! Efter lite efterforskning håller jag nu på att städa bland mina försäkringar. Känner mig rätt förvirrad kring livförsäkring som jag hoppas nån kan vägleda något.
Bakgrunden är att jag har livförsäkringar från tidigare utspritt men here goes: - Skandia Privat livförsäkring med ett avtalat belopp på 267 000 kr - kostar 6 kr/månad (69kr/år) - Skandia via fackförbund Akavia grupplivförsäkring för 10pbb (573 000kr) - kostar 40kr/månaden. - Nordeuropa via arbetsgivare grupplivförsäkring 10 pbb (573 000kr) - kostar 23kr/månad
Jag hade gärna sett EN privat livförsäkring och att inte vara bunden till arbetsgivare, fackförbund, bank (låneskydd) så ev byten inte gör så jag blir av med försäkringen, men också ha stenkoll på att jag har rätt skydd och vad det kostar.
Jag och min sambo fick nyligen barn så därav översynen då vi vill säkra upp familjen (bostad, bolån, omställning och plåster på såren osv om det värsta skulle hända). Kommer hjälpa sambon att göra samma sak som mig så det blir “crosswise”. Det skulle i så fall livförsäkring på belopp 3-3,5 mkr vardera. Vi vill även göra detta innan ev hälsodeklarationer blir ett problem (idag är vi kärnfriska).
En kollega tipsade mig även om TNUG som skulle va en produkt som är bättre prissatt än andra livförsäkringar. Nånting som f-bolagen inte visar upp men om man ringer och ber om den så kan priset/beloppen vara bättre än det som skyltas till allmänheten.
Har varit i kontakt med Skandia för att utöka de befintliga livförsäkringarna men får kryptiska svar i chatten och de får inte rådgiva mig tydligen.
Har nån bra tips på bolag/livförsäkring? Nån som har TNUG och vet om det jag fått tips om funkar, eller är BS?
Aldrig hört TNUG, får bara oklara träffar på Google. Verkar handla om vanlig livförsäkring.
Jag och min fru skaffade iaf livförsäkring på Skandia nyligen. Vi valde dock 2MSEK som utbetalt belopp, blev ca 60kr/mån nu. Möjligen att vi kompletterar med ytterligare en längre fram men vi tror att den kommer räcka för oss nu åtminstone.