Har någon av er erfarenhet av att teckna livförsäkring (eller hittat annan ekonomisk lösning) vid känd kronisk sjukdom?
Vill inte att maken ska stå ensam med lånet om jag dör, men inser nu att många försäkringsbolag nekar livförsäkring om man har en känd kronisk sjukdom sedan tidigare, trots att den mycket sannolikt ej påverkar livslängden.
Skulle kolla vad era fackförbund erbjuder.
Vi har vårdförbundets livförsäkring som kan tecknas utan hälsodeklaration. Den gick att teckna till 1.7miljoner och är prisvärd. Kan ju vara en bra bas och sedan kan man komplettera med ytterligare än om behovet finns.
Sen har de flesta redan en tjänstegrupplivförsäkring via tjänstepension. Brukar vara ca 350000kr.
Den privata försäkringen riskerar att bli dyr. Men kanske inte behöver vara lika stor.
För min del är jag egen företagare och saknar fackförbund, men de kanske ändå finns något smidigt alternativ för att slippa hälsodeklaration. Får se vad jag får för svar först
Hjerta erbjuder livförsäkring mot ”fullt arbetsför”.
För den som är
Egenföretagare finns ju Foras paket för egenföretagare. De två tillsammans blir ju en slant.
Det finns så klart fackförbund även för
Egenföretagare, tex Akavia/Unionen Egen osv.
Om du har en sambo/maka som är medlem i ett fackförbund finns stor chans att det går att “medförsäkra” dig. Många fackförbund samarbetar med Folksam som har mycket förmånliga villkor och priser. Sjuk och efterlevandeförsäkring är det tillval du bör kolla på. Fora-paketet är ett alternativ som bl a innehåller en tjänstegrupölivförsäkring. Viktigt att tänka på att ersättningsbeloppet trappas ner från 55 års ålder (om det inte finns egna barn under 18).
Som många tidigare sagt så är fackförbundens försäkringar ofta bra. De flesta förbund har en försäkringsrådgivare som man kan ringa och prata med. I mitt förbund så kan jag lägga till olycks o livförsäkringen som gäller under arbete så den fungerar även på fritiden för ca 20kr i( kostnaden förra året har inte kollat vad det kostar i år) månaden sedan kan man lägga till så den gäller hel familjen. Dock så kan det finnas undantag för olika sjukdomar så läs igenom avtalet innan du tecknar.
Tar man privat så ska man inte lyssna på säljaren. Hörde av mig förrut för en sjukdomsförsäkring o fråga säljaren om den även gälde vid kroms om det finns o släkten, han svarade ja. När jag läste igenom avtalet så gälde den inte om kroms fanns i släkten.
Hjerta har haft 15+12bb EuroAccident+TH =27bb mot fullt arbetsför dvs ej hälsa men den dubblerades i premie vid 55 års ålder. LF har en via mäklare där 30bb kostar ca 250kr för 55-59 år med 5-års hälsa. Vid 60 är det “kört”, väldigt dyrt eller omöjligt att nyteckna. Obs lekman så jag kan ha fattat agenterna fel i viss mån.
Blev nekad privat av skandia p.g.a. hälsodeklarationen.
Men, som företagare hittade jag erbjudandet från foretagarna.se, paket med livförsäkring, olycksfall och sjukvård.
Ingår 3 månader om man går med i dom (ca 4000kr/år), som sedan ska gå att förlänga utan hälsodeklaration så länge man är fullt arbetsför och under 60 Länsförsäkringar som är försäkringsbolag bakom.
livförsäkringen är 15 pbb som standard och går att höja till 25 pbb om man betalar 121kr/mån extra för de, för höjning innebär de också hälsodeklaration.