Jag har Folksam och jag har jämfört priserna för något år sedan. Jag bor i radhus i nordvästra Stockholm. Det går inte att jämföra rakt av utan priserna måste ställas i relation till villkoren. Jag kunde konstatera att Folksam var bäst i sin kategori. Det enda alternativ som vore relevant var Gjensidige som har en tydlig lågprisprofil. Villkoren är dock därefter. Prisskillnaderna mellan de övriga kvalitetsbolagen var inte så stor.
Beroende på privata förhållanden kan det förstås finnas villkor som skiljer sig och som gör att ett visst bolag är mer fördelaktigt.
Jag har tidigare varit med i facket och det var ursprunligen därför jag valde Folksam. Jag fick en stor rabatt kopplat till mitt fackmedlemsskap. När jag sedan gick ur facket trodde jag att rabatten skulle försvinna. Det gjorde den i formell mening men de olika rabatter jag har, kopplade till olika installationer, fick samtidigt fördubblat värde. Visst blev det något dyrare utan fackmedlemskap men nettorabatten var betydligt mer blygsam än vad som angivits.
Olika bolag har olika priser kopplade till olika områden och adresser. Bolagen har också olika rabatter. Folksam har exempelvis en rabatt kopplad till vattenfelsbrytare som jag tror de är ensamma om. Jag skaffade en vattenfelsbrytare specifikt för att få denna rabatt. Det är helt enkelt lönsamt eftersom rabatten är så stor.
En vän till mig jobbade tidigare på SOS alarm. De sköter om den praktiska hanteringen kopplad till reseförsäkringar. Det kan göra stor skillnad om man skulle råka ut för något allvarligt under resor. De anställda på SOS alarm har tystnadsplikt gällande vilka bolag som är/inte är anslutna till SOS alarm. I praktiken är det så att de stora kvalitetsbolagen är anslutna medan olika mindre, alternativa, billiga bolag inte är det. Man borde förstås kunna fråga sitt försäkringsbolag hur det ser ut.