Jag håller med dig om valutarisken till viss del. Den finns absolut där och det kan vara tvära kast dessutom, men …
- Över lång tid har kronan mer eller mindre tappat mot USD konstant. Våra kära politiker har devalverat och tryckt pengar i omgångar så SEK snarast är som en Lira idag (om någon kommer ihåg den
). Se tex. graf från 1953 till idag. Trenden är ju definitivt upp dvs. svagare SEK. Visst om man har otur så investerade man allt i US aktier när SEK var svag. Men det är ju samma problematik som om man köpte när börsen står på All Time High. Så även här gäller väl att sprida ut sina inköp över lång tid
- Jag håller inte med om att det är säkrare att samla allt i SEK, av samma princip som att man inte bör lägga alla äggen i samma korg. Du har ju redan din inkomst, den statliga pensionen, din bostaden mm som är 100% exponering mot SEK. Det borde väl då vara bra att sprida ut sparandet. Visst, jag kan hålla med om att det inte alltid känns bra när man ser att 60+% av en globalfond är USA/USD exponering. Dock det som oroar mig mest är att så stor del av USA exponeringen är top-5 FANG aktier. Det blir mycket Amazon, Tesla mfl högvärderade aktier. Å andra sidan, många amerikanska bolag är ju stora utomlands och får sina intäkter i SEK, EUR, CNY mm. Om USD går ner mycket så går deras vinster i USD upp p.g.a. eventuellt växelkurshaveriet. Då är ju chansen bra att aktiekursen går upp vilket motverkar effekten av en svagare USD. Sen är ju USD också världens reservvaluta, och när det bränner till är det ju dit pengar flockas för att vara säkra. Det tenderar att stärka USD i kristider, även om det inte var så det känts i Corona tider. Men som jag förstått det är det närmast att SEK stärktes under våren eftersom Sveriges C19 strategi var att hålla ekonomin igång, och att pengar för en gångs skull flockades till SEK i en kristid. Den enda gången jag kan komma ihåg.
Så, ja visst är där en valuta risk/möjlighet, men jag menar på att den är mindre än själva marknads/börs-risken. SEK har varit ett dåligt innehav sedan 50-talet. Att samla för mycket i SEK är att lägga för många ägg i samma korg. Därmed inte sagt att jag tycker man ska ha 1% som marknadsvikten i SEK, men kanske en 10-20% kan vara lämpligt beroende på ens situation.
Så tycker jag - kull att höra vad du och andra tycker