Valutarisk i aktier och indexfonder är en myt | Diskussionen

Jag har skapat ett par grafer som visar hur prisutvecklingen av Big Mac korrelerar med ett lands valutaförändring.

X-axeln visas prisförändringen av Big Mac för varje land men mätt i USD.
Y-axeln visar hur stark landets valuta varit mot USD. Större än 0 betyder alltså att det landets valuta har stärkts mot USD.

Varje prick är alltså ett land och röd prick är USA, gul prick är Sverige.

Den översta grafen visar detta för tidsperioden Januari 2024 till Januari 2025.
Här kan vi tydligt se trenden att förstärkt valuta = högre pris i landet mätt i USD, med några få undantag.

Den understa grafen samma sak men för tidsperioden Januari 2020 till Januari 2025.
Här ser jag däremot ingen tydlig trend alls. Hur stark valutan i landet varit verkar inte korrelera med prisutvecklingen.

Dessa skillnader mellan kort trend, 1 år, och längre trend 5 år, kan alltså indikera att valutaförändringar korrelerar med prisförändringar realt på kort sikt, men inte på längre sikt. Det kan alltså indikera att det finns en tröghet som tar lite tid att justera. Löner justeras t.ex. inte dagligen efter hur valutakurserna utvecklas, de flesta har lönejustering 1 gång per år. Hyreskontrakt av fastigheter löper ofta på flera år så det tar tid innan hyror justeras etc.

Data för 2025-2026 finns inte än men pga den snabba och kraftiga försvagningen av USD kommer det nog kräva lite tid innan spåren av den raderas ut i prisutvecklingen.

Datat har jag hämtat från följande site så den som vill kan tanka ned det och göra egna analyser.

Edit:
Här kommer yyterligare förtydlingar och analys av vad vi ser:

Det jag ser i det första diagrammet som mäter förändringarna under år 2024 är att starkare SEK mot USD leder till högre prisökning i Sverige mätt i USD (och motsvarande för alla andra länder).

Detta är naturligt då kostnaderna för en Big Mac i Sverige till stor del är knutet till nominella kostnader i SEK. Dvs. löner och hyror är redan förhandlade i SEK så om SEK får ökat realvärde så ökar också kostnaderna att producera en Big Mac i realvärde i Sverige.

Om vi däremot ser på 5-årsdiagrammet så ser vi inget sådant mönster alls och det är också naturligt då löner och hyror omförhandlas och anpassar sig till valutans nya realvärde. Har SEK varit svag kräver vi högre löner mätt i SEK. Har den däremot varit stark så finns inte så mycket utrymme att höja lönerna, och du har ju redan fått löneökning realt pga valutaförstärkning.

Slutsatsen av detta är alltså att man tar en valutarisk om man har saldon eller förpliktelser mot den valutan, t.ex:

• saldon i valutan (positiva eller negativa)

• räntebärande värdepapper som ger nominell avkastning i valutan

• anställda med förhandlad lön i valutan

• hyror eller andra framförhandlade utgifter i valutan
    etc

Det är dock stor skillnad på en vara som Big Mac och energi.
Kostnaderna för en Big Mac består till stor del på lokala kostnader i nominell valuta. Kostnaderna för el och bensin däremot påverkas nästan inte alls av lönekostnader i lokal valuta. Det handlas globalt och priset reagerar ögonblickligen på en valutaförändring.

1 gillning